Jak wykorzystywać sztuczną inteligencję w marketingu farmaceutycznym?

Autor: Tekst zewnętrzny • Źródło: Artykuł dostarczony przez Nekk Sp.z o.o.17 stycznia 2022 07:54

Sztuczna inteligencja wdziera się do naszego życia i ma już w nim swoje stałe miejsce. Systemy nawigacji, inteligentne boty, czy autonomiczne pojazdy to tylko przedsionek tego co czeka nas w nadchodzących latach. Powstają tysiące aplikacji, które dzięki rozbudowanym algorytmom nieustannie się uczą. Sztuczna inteligencja opiera się przede wszystkim na syntezie i analizie danych. Przetwarzając ogromne zbiory danych możemy tworzyć produkty i usługi, które rewolucjonizują wszystkie gałęzie naszego życia. Z racji wagi najwięcej obecnie mówi się o wykorzystywaniu Ai w medycynie i przemyśle farmaceutycznym. Czy Ai można także wykorzystywać w pharmamarketingu?

Jak wykorzystywać sztuczną inteligencję w marketingu farmaceutycznym?


Przewiduje się, że rynek obejmujący sztuczną inteligencję (Ai) w medycynie osiągnie 61,59 mld USD do 2027 r. Sektor opieki zdrowotnej rozwija się szybko i wykorzystuje sztuczną inteligencję do zwiększania produktywności i zmniejszania obciążenia pracowników służby zdrowia. iI jest wykorzystywana w sektorze ochrony zdrowia do analizy złożonych danych diagnostycznych i medycznych.

Sztuczna inteligencja pomaga lekarzom w pobieraniu informacji, interpretowaniu obrazów i planowaniu terapii podczas procedur medycznych. Odciąża również pracowników służby zdrowia. Ale może także wspierać działania marketingowe i skuteczniej trafiać do odbiorcy docelowego. Dzięki stosowaniu algorytmów nie tylko jesteśmy skuteczniejsi, ale także realnie obniżamy koszty procesów.

Ai jako motor napędowy angażowania w treści marketingowe

Wiele globalnych firm korzysta z baz danych opartych na sztucznej inteligencji i powiązanych z danymi klientów. Dzięki temu mogą tworzyć personalizowane rekomendacje produktów lub treści. Podobnie działa ten mechanizm na rynku farmaceutycznym. Zadaniem firm farmaceutycznych jest nie tylko dotrzeć do lekarza lub pacjenta, ale także zaoferować mu treść, której właśnie w danym momencie potrzebuje.

Istotnym narzędziem wykorzystywanym przez koncerny farmaceutyczne są rozbudowane programy edukacyjne. Możemy w nich zaprojektować całą podróż lekarza, czy pacjenta i dostosowywać treści do jego reakcji. Aplikacje wspierane przez sztuczną inteligencję dodatkowo uczą się zachowań naszych odbiorców i podpowiadają dalsze kroki. Dzięki temu nie tylko otrzymujemy lepszą konwersję, ale także jesteśmy przez odbiorcę lepiej odbierani, nie zaśmiecamy skrzynek mailowych niechcianymi wiadomościami.

Przeprowadzenie pacjenta przez właściwy sposób leczenia

Wielkim problemem jest nie stosowanie się pacjentów do zaleceń lekarskich. Zmianę tych niepożądanych zachowań może zapewnić zautomatyzowany proces kontaktu z pacjentem, który sprawia, że otrzymuje on we właściwym momencie informacje oraz rozwiązania pozwalające w bezpieczny sposób prowadzić go przez proces leczenia. Algorytmy można wykorzystywać do zrozumienia przyczyn behawioralnych nieprzestrzegania przez pacjentów zaleceń lekarskich, umożliwiając szybką identyfikację takich pacjentów oraz używając spersonalizowanych komunikatów wpływać na ich indywidualne zachowania.

Content Marketing wspierany przez sztuczną inteligencję

Content marketing, również w branży farmaceutycznej jest obecnie obarczony ogromną konkurencją. Dzięki zaawansowanym algorytmom do tworzenia treści sztuczna inteligencja może pomóc wyprzedzić konkurencję w dostarczaniu angażującej treści, oraz jej dystrybucji tak, aby komunikaty docierały do pacjentów i lekarzy wtedy kiedy oni tego rzeczywiście chcą i za pośrednictwem preferowanych przez nich kanałów.

Zmierzamy w stronę kiedy treści będą powstawały za pomocą algorytmów sztucznej inteligencji. Kto czytał Orwella „Rok 1984” ten pamięta, że w tej powieści maszyny tworzyły całe powieści. Czyżby zatem rzeczywistość zbliżała się do fikcji literackiej? Właściwie tak. W Japonii powstała już książka nominowana do prestiżowej nagrody literackiej, która w całości została wygenerowana przez program wspomagany przez Ai. Czy to oznacza, że content marketingowcy przestaną być potrzebni? Na pewno nie. Każda nawet najlepsza aplikacja wymaga bowiem nadzoru i twórczego, kreatywnego spojrzenia, które możemy odnaleźć jedynie u ludzi.

Obecnie wielu marketerów korzysta z treści generowanych przez sztuczną inteligencję dla wiadomości e-mail i tekstów reklam, czy artykułów. W ten sposób można obniżyć koszt generowania leadów nawet o 1/3. Im więcej danych zawrzemy w naszych materiałach tym uzyskamy większą skłonność czytelnika do akceptacji i zaangażowania w treści przez nas dostarczonych.

Segmentacja i personalizacja

Standardowe podejścia segmentacji farmaceutycznej mają tendencję do używania ograniczonej liczby zmiennych. Nagminne jest, że na wielu listach w bazach danych znajdują się te same nazwiska.
Kiedy zastosujemy sztuczną inteligencję, możemy łączyć nieograniczone zmienne w algorytmy, które pozwalają uzyskać 360 stopniowy widok lekarza lub pacjenta. Co ważne może odbywać się to w czasie rzeczywistym.

Sztuczna inteligencja pozwala m.in. ocenić jaki sposób podejścia marketingowego doceniają nasi odbiorcy. W zależności od tego, kim są i gdzie znajdują się w cyklu zakupowym, mogą preferować możliwości edukacyjne, takie jak webinary, spotkania, czy telefony od przedstawicieli medycznych. Sztuczna inteligencja może dla nas segmentować te preferencje i zmaksymalizować budżet marketingowy, docierając do odpowiednich osób za pośrednictwem właściwego kanału z odpowiednim komunikatem.

Przyszłość Ai w marketingu farmaceutycznym

To właściwie pytanie o przyszłość całego marketingu. W ciągu ostatnich czterech lat wykorzystanie Ai w marketingu rosło w sposób geometryczny. Już od czasów Kotlera istotą marketingu było maksymalizowanie potencjału produktu i osiąganie jak najlepszych rezultatów sprzedażowych. Dziś wszystko wydaje się prostsze. Właśnie dzięki temu, że dysponując algorytmami może automatyzować zarządzanie danymi i ich segmentację. Dzięki temu stratedzy zarządzający markami farmaceutycznymi w sposób bardziej kompleksowy mogą kreować plany marketingowe i dobierać odpowiednie narzędzia.

 

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum