Jak dbać o odporność jesienią?

Materiał zewnętrzny dostarczony przez Dr.Max Sp. z o. o. • 28 września 2022 12:54

Okres jesienno-zimowy to spore wyzwanie dla organizmu. Wahania temperatur i mniejsza ilość słońca wpływają na obniżenie odporności. Układ odpornościowy jest bowiem zbiorem mechanizmów, których zadaniem jest zwalczanie infekcji. Odporność jest zatem zdolnością organizmu do przeciwdziałania niekorzystnemu wpływowi patogenów, takich jak wirusy, grzyby czy bakterie. Jak zatem dbać o nią jesienną porą? Podpowiadamy.

Jak dbać o odporność jesienią?

Odporność jesienią a aktywność fizyczna

Warto pamiętać, że regularny trening o umiarkowanej intensywności przynosi wiele korzyści Twojemu organizmowi. Zwiększa się objętość serca, spowalnia tętno spoczynkowe, obniża ciśnienie krwi, zwalnia rytm oddechowy, zwiększa się pojemność płuc, pobudza się ośrodkowy układ nerwowy, poprawiają się czynności żołądka i jelit, a co za tym idzie poprawia się odporność. Aktywność fizyczna przystosowuje organizm do zwiększonego zapotrzebowania na produkcję energii, regenerację oraz sprzyja systematycznemu hartowaniu organizmu.

To dzięki aktywności fizycznej czujesz jej wysoki poziom, a motywacja do działania zaczyna wzrastać. Nawet 30 minut treningu potrafi utrzymać organizm na odpowiednim poziomie energetycznym i uchronić od niekończącego się zimowego snu. Wybieraj aktywności, które sprawiają Ci przyjemność. Siłownia to tylko jedna z opcji, bowiem kluby sportowe oferują całą gamę treningów grupowych.

Rola posiłków we wzmożonej odporności

Istnieje wiele naturalnych składników, których spożywanie znacząco wpływa na Twoje zdrowie i samopoczucie. Podczas snu Twój organizm zużywa nawet pół litra wody. Pierwszą czynnością po przebudzeniu powinno być zatem odpowiednie jego nawodnienie, najlepiej ciepłą wodą. Zdarzają się czasami spadki energii w ciągu dnia. Mogą one wynikać z długich przerw między posiłkami albo z ich złego doboru.

Wprowadź jedną bezwzględną zasadę nigdy nie wychodź z domu bez śniadania. Odpowiednio zbilansowane i wzbogacone o minerały śniadanie jest najważniejszym elementem Twojej diety. Dzięki temu w ciągu dnia uzyskasz energię do pracy, nie będziesz tak głodny i rzadziej sięgniesz po niezdrowe przekąski, które zawierają węglowodany. Kiedy zatem je spożywać?

Największe zapotrzebowanie na te składniki to okres około treningowy, czyli przed i po aktywności fizycznej. Pamiętaj, żeby każdy posiłek wzbogacić o porcje warzyw. Są one najlepszym źródłem witamin, minerałów oraz pełnią funkcję antyoksydantów. Możesz również stosować suplementy, które naturalnie wprowadzą do Twojego organizmu potrzebne mikro oraz makroskładniki. Znaleźć je możesz na stronie Dr.Max.