Innowacje w farmacji: jakie rozwiązania zachęcą firmy do inwestycji? Fot. Fotolia (zdjęcie ilustracyjne)

Innowacyjne firmy farmaceutyczne oczekują stabilności i przewidywalności, dostępu pacjentów do przyszłych produktów, a także wsparcia dla firm, np. pod postacią systemu zachęt dla rodzimego przemysłu (RTR). Stabilność jest ważna, bo proces udostępniania nowych cząsteczek może trwać nawet 20 lat, a koszt wprowadzenia na rynek nowego leku przekracza 10 mld zł - argumentowali eksperci podczas V Kongresu Wyzwań Zdrowotnych Online.

- GSK jest obecna w Polsce od ponad 20 lat. Mamy zakład produkcyjny w Poznaniu, produkujemy leki innowacyjne. One są przeznaczone na polski rynek, ale też dla pacjentów z ponad 130 rynków na całym świecie – opisywał działalność spółki Krzysztof Kępiński, dyrektor Pionu Relacji Zewnętrznych i Rynku Publicznego Szczepionek, członek zarządu GSK Commercial, podczas sesji „Więcej niż przemysł – innowacja w sektorze farmaceutycznym” (18 czerwca 2020r.).

- Mamy też centra kompetencyjne, huby, oraz - co istotne – kontrybucję podatkową na rzecz polskiej gospodarki. Co musiałoby się wydarzyć, by centra badawcze przeniosły się do Polski? Warto skończyć z tradycyjnym rozumieniem centrów, patrzenia na nie poprzez szkiełko i oko. Mamy ok. 11 tys. naukowców, badaczy, analityków, którzy niemal codziennie zajmują się poszukiwaniem innowacji, w tym szczepionek zwalczających COVID-19.

Jak dodał dyrektor, dzisiaj to jest cały ekosystem, który wykorzystuje nowoczesne technologie: - W Poznaniu mamy centrum IT, które serwisuje i wspomaga 11 tys. naukowców, by korzystając z technologii mogli jeszcze szybciej odpowiadać na zapotrzebowanie na nowoczesne terapie. To jedno z dwóch naszych najważniejszych IT spółki na świecie. Zatrudnia 700 specjalistów.

- Dziś nie jest tak, że poszczególni eksperci i naukowcy są w stanie odpowiadać samodzielnie za zapotrzebowanie. Musimy do tego wyzwania podchodzić od strony technologicznej, gdzie z jednej strony mamy naukę, z drugiej technologię. Rozwiązania IT są w stanie przyspieszyć pracę nad nowymi cząsteczkami, jak również spowodować, że tych potencjalnych nowych cząsteczek przebadanych będzie coraz więcej. Zaawansowane procesy obliczeniowe, pracy nad gigantycznymi bazami danych, sztuczna inteligencja są w stanie nam pomóc.

- Przed laty wyzwaniem dla nas było znalezienie kompetentnych osób, które będą w stanie pracować, rozwijać się i wymieniać wiedzą. Warto dbać o te inwestycje, które już dzisiaj mamy. Bo dobra, trafiona inwestycja może przynieść kolejne. Po hubie IT GSK otworzyliśmy kolejny hub - finansowy. Jedna inwestycja przyciąga drugą - ocenił Krzysztof Kępiński.

Stabilność, dostępność, zachęty
- W ciągu ostatnich lat w laboratoriach powstało wiele cząsteczek. Czego oczekujemy? Są trzy elementy. Pierwsze to stabilność i przewidywalność do prowadzenia działalności, drugi to dostęp pacjentów do naszych przyszłych innowacji, a także system zachęt dla firm, np. pod postacią RTR - przyznał Marek Macyszyn, dyrektor generalny w Polsce i Czechach Vertex Pharmaceuticals.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.