HCC Online: przewidywalność, dostępność, zachęty - tego oczekują inwestorzy FOT. PTWP

Stabilność rynkowa jest ważna, bo proces udostępniania nowych cząsteczek jest długotrwały i kosztowny. W przypadku niektórych naszych leków od pierwszych badań przedklinicznych do wprowadzenia leku na rynek mijały 23 lata - mówi Marek Macyszyn, dyrektor generalny w Polsce i Czechach firmy Vertex Pharmaceuticals.

- GSK jest obecna w Polsce od ponad 20 lat. Mamy zakład produkcyjny w Poznaniu, produkujemy leki innowacyjne. One są przeznaczone na polski rynek, ale też dla pacjentów z ponad 130 rynków na całym świecie - opisywał działalność spółki Krzysztof Kępiński, dyrektor Pionu Relacji Zewnętrznych i Rynku Publicznego Szczepionek, członek zarządu, GSK Commercial, podczas debaty "Więcej niż przemysł - innowacja w sektorze farmaceutycznym" odbywającej się w ramach V Kongresu Wyzwań Zdrowotnych Online.

Dodał: - Mamy też centra kompetencyjne, huby oraz - co istotne – kontrybucję podatkową na rzecz polskiej gospodarki. Co musiałoby się wydarzyć, by centra badawcze przeniosły się do Polski? Warto skończyć z tradycyjnym rozumieniem centrów, patrzenia na nie poprzez szkiełko i oko. Mamy ok. 11 tys. naukowców, badaczy, analityków, którzy niemal codziennie zajmują się poszukiwaniem innowacji, w tym szczepionek zwalczających COVID-19.

- Dzisiaj to jest cały ekosystem, który wykorzystuje nowoczesne technologie. W Poznaniu mamy centrum IT, które serwisuje i wspomaga tych 11 tys. naukowców, by korzystając z technologii mogli jeszcze szybciej odpowiadać na zapotrzebowanie w nowoczesne terapie - mówił dyrektor Kepiński.

Z kolei Marek Macyszyn, dyrektor generalny w Polsce i Czechach firmy Vertex Pharmaceuticals podkreślał, co należy zrobić, by Polska stała się atrakcyjnym rynkiem do inwestowania.

- W ciągu ostatnich lat w naszych laboratoriach powstało wiele cząsteczek. Czego oczekujemy? Są trzy elementy. Pierwsze to stabilność i przewidywalność do prowadzenia działalności, drugi to dostęp pacjentów do naszych przyszłych innowacji, a także system zachęt dla firm, np. pod postacią RTR - mówił dyrektor.

- Ta stabilność jest ważna, bo proces udostępniania nowych cząsteczek jest długotrwały i kosztowny, w przypadku niektórych naszych leków od pierwszych badań przedklinicznych do wprowadzenia leku na rynek mijały 23 lata. Koszt wprowadzenia jednej cząsteczki, która stanie się lekiem, przekracza 10 mld zł - podkreślał.

Jak podkreślał Jakub Berezowski z Agencji Badań Medycznych, obecnie w Polsce mamy liczne źródła finansowania rozwoju polskiej nauki. - ABM stworzyła potężne narzędzie do finansowania głównie badań niekomercyjnych, na które polska nauka i naukowcy długo oczekiwali. W pierwszym konkursie trzykrotnie przekroczono budżet. Wniosków jest nadal bardzo dużo  i widać potencjał. Poza tym są jeszcze NCBR i NCN oraz inne źródła finansowania.

- To co obserwujemy po utworzeniu ABM, to potrzeba dostępności do warsztatu prowadzenia badań klinicznych. Często naukowcy, którzy uzyskali grant z NCBR, zostawali na rynku z pomysłem, który musi być kontynuowany i rozwijany w zakresie prowadzenia badań klinicznych we wszystkich fazach. Chcemy pomóc firmom zakładać start-upy. Będziemy starali się, by sieć centrów badań klinicznych, którą kreujemy, była dostępna również dla tych podmiotów, które chcą wejść na rynek - dodał.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.