Farmaceuci mówią "nie" zniesieniu zakazu reklamy aptek

Od miesięcy trwa akcja lobbingowa, dezinformująca, jakoby to apteki nie mogły obecnie informować pacjentów o tańszych odpowiednikach leków lub obniżać cen leków pełnopłatnych - przypomina dr farm. Stanisław Piechula, wiceprezes Rady Śląskiej Izby Aptekarskiej.

Tymczasem każda apteka ma ustawowy obowiązek informować pacjentów o tańszych odpowiednikach i może dowolnie obniżać ceny leków pełnopłatnych, czyli innych niż refundowanych przez NFZ o stałych cenach we wszystkich aptekach.

Celem tego lobbingu i nagonki na ustawodawcę jest doprowadzenie do usunięcia z prawa farmaceutycznego lub złagodzenia zapisów dotyczących zakazu reklamy aptek - Art. 94a.1. "Zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności. Nie stanowi reklamy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego".

Zapis ten sprawił, że aptekarze, właściciele pojedynczych aptek, którzy często nie dawali sobie rady z ostrą konkurencją reklamową prowadzoną przez sieci aptek, wreszcie złapali oddech. Okazało się, że pacjenci się uspokoili, wybierają znowu swoje najbliższe apteki, nie dostają gorączki na hasło "leki po 1 groszu" lub "promocja leku" i nie biegają po aptekach wykupując niepotrzebne specyfiki, które później często w oryginalnie zamkniętych opakowaniach były zwracane do utylizacji.

Apteki zbierające od pacjentów przeterminowane lub niepotrzebne preparaty do utylizacji nie odnotowują już wyrzucania pełnych opakowań drogich leków refundowanych, które masowo kupowano w 1-groszowych promocjach.

Jednak to uspokojenie pacjentów niekorzystnie wpłynęło na apteki, które poprzez marketing potrafiły rozkręcać spiralę swoich obrotów, często wspomagając tym samym niepotrzebne spożycie leków, plasujące Polskę na drugim miejscu w ilości zażywanych specyfików. Warto także być świadomym dalszych wydatków i skutków z tego wynikających, jak lekozależność, zatrucia lekami, wzrost refundacji i lądująca w koszu masa przeterminowanych pozycji.

Czytaj też. Organizacje do resortu zdrowia: zakaz reklamy aptek jest nieprecyzyjny i szkodliwy

Podczas prowadzonej akcji lobbingowej o usunięcie zakazu reklamy aptek przekazywane są informacje, że to farmaceuci nie mogą promować swojej działalności, że to aptekarze płacą wysokie kary za reklamę i chcą usunięcia tego zakazu. Jest to ewidentne kłamstwo!

W Polsce ustawowym reprezentantem wszystkich farmaceutów czy aptekarzy są izby aptekarskie i są one zdecydowanie za utrzymaniem, a nawet jeszcze większym zaostrzeniem zakazu reklamy, nie tylko aptek ale i leków, gdyż naszym zdaniem pacjent powinien kupować je tylko wtedy, gdy są one mu niezbędne, a nie wtedy, gdy je ktoś dobrze zareklamuje.

Zakaz reklamy aptek i leków powinien być wpisany do lekowej polityki bezpieczeństwa państwa, bardzo dobrze się zatem stało, że rząd nie chce łagodzić zakazu reklamy aptek - to przede wszystkim dbałość o zdrowie Polaków.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.