Wizerunkowe korzyści telemedycyny

Autor: Tekst zewnętrzny, Agnieszka Tomczak/Pro-PLUS • • 09 grudnia 2014 15:01

Kształtowanie pozytywnego wizerunku ma nieocenione znaczenie we współczesnym biznesie. Dotyczy to także medycyny, czyli prywatnych praktyk lekarskich, niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej, szpitali i NFZ. Mimo to jedna piąta z nich nie podejmuje żadnych działań z zakresu public relations. Co ciekawe, ponad 70% dostrzega istotny wpływ autoreklamy na poprawę wizerunku, co skutkuje rosnącym oddaniem pacjentów i poziomem dochodów.

Wyzwanie i konieczność
Mechanizmy współczesnego rynku oraz wzrost oczekiwań dotyczących standardów opieki medycznej wymagają od ochrony zdrowia stosowania nowoczesnych i przemyślanych środków promocji. Inwestycje w reklamę, komunikację i efektywne zarządzanie stanowią zarazem wyzwanie i konieczność dla wszystkich podmiotów medycznych. Doświadczają one zmiennych preferencji, malejącej lojalności pacjentów i rosnącej konkurencji.

- Odpowiedni sposób prowadzenia działań public relations ma szczególne znaczenie w przypadku specjalistycznych usług medycznych. W przeciwieństwie do podstawowej opieki zdrowotnej, pacjent nie ma konieczności korzystania z jednego gabinetu. W sytuacji wyboru pomiędzy świadczeniami oferowanymi w podobnych warunkach, takich jak cena, termin wizyty czy obiegowe oceny lekarzy, najczęściej wybierane jest miejsce o najlepszej opinii - mówi Agnieszka Tomczak, specjalista ds. promocji i marketingu z firmy Pro-PLUS Sp. z o.o.

Życzliwy profesjonalista
Telemedycyna odgrywa istotną rolę w podtrzymywaniu profesjonalnego wizerunku specjalistów prowadzących prywatne praktyki lekarskie. Stosowane przez nich rozwiązania do zdalnej diagnostyki i telemonitoringu gwarantują pacjentowi mobilność, wygodę i możliwość prowadzenia normalnej aktywności życiowej.

Dzięki całodobowej możliwości przesyłania badań na odległość poprzez nowoczesne urządzenia mobilne monitorujące parametry życiowe pacjenta, interakcja pomiędzy nim a lekarzem odbywa się szybko, sprawnie i wygodnie. Takie elastyczne i nowoczesne podejście do leczenia jest doceniane przez coraz większą liczbę osób.

- O pozytywnym wizerunku lekarza świadczy skuteczność komunikacji, jaką stosuje. Obecnie niewielu specjalistów dysponuje dostateczną ilością czasu na dłuższą rozmowę z pacjentem w celu dokładnego rozpoznania schorzenia. Używając oprogramowania telemedycznego, pacjent korzysta z opcji wpisywania szczegółowych komentarzy przydatnych dla lekarza. Są to na przykład informacje dotyczące przyjmowania leków, ogólnego samopoczucia w czasie wykonywania badania czy ilości wysiłku fizycznego. Można je również uzupełniać o wyniki badań z ubiegłych lat. Otrzymując tak kompleksowy materiał, kardiolog wnikliwie analizuje każdy przypadek. Ułatwia to postawienie maksymalnie trafnej diagnozy, co wzmacnia autorytet lekarza i procentuje zaufaniem pacjenta - dodaje Agnieszka Tomczak.

Lekarz reaguje na napływające od pacjenta sygnały na bieżąco i znacznie szybciej, co ma wpływ na skuteczność leczenia. Zdalna transmisja danych oszczędza czas i koszty związane z dojazdami na tradycyjne wizyty. Pacjent postrzega lekarza stosującego wymienione rozwiązania jako osobę kompetentną, wiarygodną oraz traktującą go z szacunkiem i prawdziwym zainteresowaniem.

Powstał pomysł, by w przyszłości pacjent miał również możliwość odbywania videokonferencji, czyli zdalnej rozmowy z lekarzem. To kolejna metoda budowania obrazu innowacyjnego, otwartego na zmiany, umożliwiającego pacjentom duże udogodnienia logistyczne specjalisty.

NZOZ - niczym prywatna klinika
Jednym z największych problemów obecnego systemu opieki zdrowotnej są długie kolejki do gabinetu, a także ograniczona liczba specjalistów. Według raportu OECD „Heath At Glance: Europe in 2012” w Polsce na 1000 pacjentów przypada dwóch lekarzy specjalistów. Nie robi to dobrego PR-u niepublicznym zakładom opieki zdrowotnej. Telemedycyna pomaga im zmienić tę sytuację.

Całodobowa możliwość zdalnego przesyłania badań z domu pacjenta lub innego dowolnego miejsca na świecie pozwala niwelować problem kolejek do gabinetu i małej dostępności lekarzy. Każdy ośrodek może zatrudnić dowolną liczbę specjalistów z całego świata.

Specjalista dyżurujący on-line na bieżąco opisuje napływające badania. Diagnoza i zalecenia lekarza oraz recepta mogą być odebrane w gabinecie lekarza pierwszego kontaktu, do którego można zapisać się „od ręki”. Jest to doskonała szansa zwłaszcza dla mniejszych placówek z niewielkich miejscowości, których notowania automatycznie rosną.

- Drugim istotnym czynnikiem poprawiającym wizerunek NZOZ-u poprzez implementację rozwiązań telemedycznych jest wzbogacenie oferty. Zdalne świadczenia z zakresu medycyny sportowej dla osób aktywnych, telemonitoring pacjentów zdrowych ceniących wartość profilaktyki, diagnostyka osób cierpiących na rzadko występujące zaburzenia kardiologiczne czy teleopieka nad samotnymi ludźmi starszymi i nieporuszającymi się pomagają ośrodkom pozyskać zainteresowanie nowych grup odbiorców. Placówka ma szansę wykazać się zwiększoną elastycznością w stosunku do ich potrzeb - tłumaczy specjalistka.

Personalizując ofertę do indywidualnych wymagań i specyfiki schorzenia pacjenta, ośrodek zdrowia tworzy usługi „szyte na miarę”. Przykładem jest preselekcja badań EKG, polegająca na korzystaniu z aparatu do pomiaru EKG przez dowolnie długi okres, aż do momentu wykrycia zaburzeń kardiologicznych. Jest to skuteczna alternatywa dla tradycyjnego jednodniowego badania oferowanego przez inne placówki.

Tym sposobem niepubliczny zakład opieki zdrowotnej odbierany jest jako efektywna, nowoczesna, otwarta na potrzeby pacjenta placówka oferująca usługi o najwyższej jakości, równie zadowalające jak oceniane lepiej w powszechnej opinii prywatne gabinety medyczne.

Telemedycyna to także odpowiednia okazja reorganizacji działu personalnego ośrodka zdrowia. Dzięki możliwości zdalnego zatrudnienia zagranicznych specjalistów wysokiej klasy istotnie zwiększa się jej renoma wśród pacjentów.

Co więcej, również lekarze zaczynają postrzegać własne miejsce pracy jako przyjazne, dobrze zorganizowane i oferujące możliwości rozwoju. Mają poczucie większej decyzyjności w kwestii ilości przepracowanych godzin, dzięki możliwości telepracy. Polega ona na elastycznym podejściu do czasu pracy poświęconego m.in. na planowanie wizyt, analizowanie i opisywanie badań oraz stawianie diagnozy. Jest to osiągalne m.in. dzięki skróceniu kolejek do gabinetu i zdalnej diagnostyce.

Taki sposób organizacji sprawia, że placówka postrzegana jest jako produktywna i szybka w działaniu. Usprawnienia administracyjne czynią ją przystępną, daleką od biurokratycznego, zdawkowego traktowania pacjenta. Zamiast tego ma on poczucie, że oszczędza czas i koszty związane z dojazdami do gabinetu, a także posiada niczym nieograniczony wybór renomowanego lekarza. Z pewnością wróci do takiego ośrodka.

Szpital - placówka jednodniowego pobytu
Rozwiązania telemedyczne to również szansa dla szpitali. Stosując model popularny obecnie w niektórych krajach europejskich, np. Szwecji, mogą one stać się placówkami jednodniowego pobytu. Oznacza to, że pacjent krótko po zabiegu wraca do domu, oszczędzając czas i unikając stresu związanego z kilkudniowym pobytem w szpitalu.

Szpital zaczyna być kojarzony jako miejsce przyjazne, nowoczesne, które odwiedza się na niezbędny zabieg, a potem powraca do zdrowia w domu. Ograniczony do minimum pobyt w klinice odbywa się natomiast pod zwiększoną kontrolą lekarza. Wszystko to dzięki urządzeniom telemedycznym, np. stosowanym w kardiologii urządzeniu EHO-MINI event-holter, służącym do pomiaru EKG co 3 minuty bez udziału pacjenta. Poprawia to poczucie bezpieczeństwa i komfort życia, co przekłada się na ocenę szpitala.

Rozwiązania telemedyczne wspomagają także efektywne zarządzanie szpitalem. Usprawniony przepływ danych medycznych, definiowanie ról pracowników oraz dysponowanie aparatami możliwe dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu znacznie optymalizuje funkcjonowanie placówki, również w sytuacjach kryzysowych.

W przypadkach, które wymagają szybkiego i zdecydowanego działania, jak wypadki, szpital ma okazję wykazać się sprawnym procesem diagnostyczno-decyzyjnym. Przykładem jest stworzony przez firmę Pro-PLUS system karetkowy w Indonezji, który zapewnia pacjentom poczucie bezpieczeństwa.

Zdalna rehabilitacja kardiologiczna, czyli telerehabilitacja, sprawia natomiast, że pacjent po hospitalizacji, zamiast udawać się regularnie na ćwiczenia na oddział szpitalny, praktykuje w domowym zaciszu wybraną formę treningu. Szpital, który zdalnie monitoruje jego powrót do zdrowia, przestaje być postrzegany jako słabo wyposażony, oferujący jednostajną formę wysiłku w ramach procesu rehabilitacji, ale otwarty i nowoczesny.

Szpital może również inwestować w rozwój personelu. Dzięki możliwości videokonferencji pracownicy mogą brać udział w zdalnie prowadzonych szkoleniach. Poprzez telekonsultacje korzystają z wymiany wiedzy z innymi specjalistami, omawiając wirtualnie wyniki badań. Wpływa to na podwyższanie kwalifikacji oraz poprawę autorytetu i renomy.

Szpital może również stać się centrum usług - oferować opiekę nad pacjentami przebywającymi w innym miejscu.

Narodowy Fundusz Zdrowia
Stosowanie rozwiązań telemedycznych przez wymienione wcześniej podmioty przynosi również wiele korzyści Narodowemu Funduszowi Zdrowia. Pomaga to niwelować podstawowe skutki słabości systemu opieki zdrowotnej, jak długi czas oczekiwania na wizytę u specjalisty oraz ich ograniczona dostępność.

Skutkiem implementacji telemedycyny przez lekarzy, ośrodki zdrowia, szpitale oraz NFZ jest pozytywny wizerunek, sprawna i jasna komunikacja, zwiększony autorytet oraz zaufanie i lojalność pacjenta. W rozprzestrzenianiu się dalej dobrej opinii na temat danego podmiotu medycznego najlepiej pomaga zadowolenie pacjenta.

- Pacjent leczony szybko, wygodnie i skutecznie ma większą satysfakcję ze świadczonych usług, a jego jakość życia wzrasta. Tym samym poleca daną placówkę znajomym, co stanowi skuteczną, darmową i najbardziej wiarygodną formę promocji - podsumowuje Agnieszka Tomczak.

***

Akademia Telemedycyny jest autorskim projektem edukacyjnym, którego celem jest podniesienie poziomu rzetelnej wiedzy o najnowszych rozwiązaniach telemedycznych oraz o możliwościach ich zastosowania w polskim systemie ochrony zdrowia.

Partnerem projektu Akademia Telemedycyny jest Pro-Plus.
Masz pytania? Napisz do nas: akademiatelemedycyny@ptwp.pl

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum