Telemedycyna. "Ma ułatwiać kontakt z pacjentem, a nie zastępować lekarza"

Autor: WOK • Źródło: Rynek Zdrowia25 lipca 2021 19:00

Trudny czas pandemii przekonał do telemedycyny wiele osób, które wcześniej podchodziły do niej sceptycznie - uważa Joanna Dróżdż-Gradzikiewicz.

Telemedycyna jest znacznym wsparciem dla systemu ochrony zdrowia - mówi Joanna Dróżdż-Gradzikiewicz, wiceprezes Comarch Healthcare
  • Telemedycyna nigdy w pełni nie zastąpi bezpośrednich wizyt w gabinecie lekarskim - zaznacza Joanna Dróżdż-Gradzikiewicz
  • Podkreśla, że pandemia pokazała, w jakich zakresach telemedycyna nie jest właściwym rozwiązaniem, a kiedy sprawdza się bardzo dobrze
  • Narzędzia telemedyczne powinny wspierać system, m.in. zmniejszając koszty opieki zdrowotnej oraz poprawiając jej jakość - mówi ekspertka

- Wierzę, że za sprawą doświadczeń pandemicznych nastąpi znaczne przyspieszenie wdrażania procedur telemedycznych do powszechnego zastosowania w Polsce. Pamiętać jednak należy, że telemedycyna nigdy nie zastąpi świadczeń stacjonarnych i bezpośrednich wizyt w gabinecie lekarskim - zastrzega Joanna Dróżdż-Gradzikiewicz, wiceprezes Comarch Healthcare, która jest także lekarzem rodzinnym.

Wsparcie i uzupełnienie świadczeń stacjonarnych

- W początkowej fazie pandemii, zarówno w podstawowej opiece zdrowotnej, jak i specjalistyce, bezpośrednie wizyty w gabinetach lekarskich zostały niemal całkowicie zastąpione telekonsultacjami. Tymczasem procedury telemedyczne powinny być jedynie wsparciem i uzupełnieniem dla świadczeń stacjonarnych w ramach opieki nad pacjentami - podkreśla ekspertka.

Dodaje: - Z drugiej strony tak duża liczba świadczeń telemedycznych na początku pandemii przekonała do tej formy komunikacji z pacjentami wielu niedowiarków, którzy wcześniej dość sceptycznie podchodzili do stosowania narzędzi teleinformacyjnych w medycynie.

Większy komfort, niższe koszty

- Ostatnie miesiące pokazały, w jakich zakresach interwencji medycznych telemedycyna nie jest najlepszym rozwiązaniem, a kiedy sprawdza się bardzo dobrze. Coraz więcej specjalistów wskazuje również, że zwykłe teleporady, sprowadzające się wyłącznie do rozmowy telefonicznej, powinny być zastępowane wideokonsultacjami - zaznacza wiceprezes Comarch Healthcare.

Zwraca uwagę, że telemedycyna jest już dziś bardzo ważnym i potężnym narzędziem, przede wszystkim ułatwiającym kontakt lekarza z pacjentem.

- Ponadto rozwiązania telemedyczne powinny wspierać cały system, m.in. zmniejszając koszty opieki zdrowotnej oraz poprawiając jej jakość - zarówno pod względem komfortu pacjenta, jak i warunków pracy lekarza - podsumowuje Joanna Dróżdż-Gradzikiewicz.

Wszystkie wypowiedzi zanotowano podczas sesji "Oblicza telemedycyny" w ramach VI Kongresu Wyzwań Zdrowotnych (HCC 2021, Katowice, 14-16 czerwca).

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum