Skierowanie do specjalisty. Czy zamiast wizyty w poradni może być teleporada?

Autor: oprac. SzB • Źródło: RPP, Rynek Zdrowia18 października 2022 20:00

- Mam skierowanie do specjalisty, czy mogę uzyskać na jego podstawie teleporadę? - takie pytanie zostało skierowane do Rzecznika Praw Pacjenta. RPP wyjaśnia zasady.

Skierowanie do specjalisty. Czy zamiast wizyty w poradni może być teleporada?
Skierowanie do specjalisty. Czy na jego podstawie można uzyskać teleporadę? Fot. Shutterstock
  • Czy na podstawie skierowania od specjalisty można uzyskać teleporadę? To zależy
  • — Z wizyty na odległość (teleporady) mogą skorzystać pacjenci kontynuujący opiekę w konkretnej poradni specjalistycznej, zgodnie z ustalonym planem leczenia i stanem klinicznym - uściśla RPP
  • Wskazuje, że z takiej porady nie może skorzystać pacjent, który zgłasza się do danej poradni po raz pierwszy lub jego stan zdrowia wymaga osobistej wizyty w poradni 
  • Ostateczna decyzja należy jednak do lekarza. — Może on uznać, że chce osobiście zbadać pacjenta, np. ze względu na konieczność przeprowadzenia badania fizykalnego, od którego zależeć będą dalsze decyzje diagnostyczno-terapeutyczne — odpowiada Rzecznik Praw Pacjenta

Czy na podstawie skierowania do specjalisty można uzyskać teleporadę?

- Mam skierowanie do specjalisty, czy mogę uzyskać na jego podstawie teleporadę? - pytanie w tej sprawie skierowano do Biura Rzecznika Praw Pacjenta.

— Z wizyty na odległość (teleporady) mogą skorzystać pacjenci kontynuujący opiekę w konkretnej poradni specjalistycznej, zgodnie z ustalonym planem leczenia i stanem klinicznym. Z takiej porady nie może skorzystać pacjent, który zgłasza się do danej poradni po raz pierwszy lub jego stan zdrowia wymaga osobistej wizyty w poradni — wskazuje Rzecznik Praw Pacjenta w odpowiedzi na pytanie. 

O tym, czy pacjent może skorzystać z teleporady, decyduje lekarz.

— Może on uznać, że chce osobiście zbadać pacjenta, np. ze względu na konieczność przeprowadzenia badania fizykalnego, od którego zależeć będą dalsze decyzje diagnostyczno-terapeutyczne. Jeśli więc będziesz korzystać z danej opieki specjalistycznej po raz pierwszy, skontaktuj się telefonicznie z wybraną poradnią i opisz swoją sytuację — dodaje RPP. 

Ile powinna trwać teleporada?

Rzecznik Praw Pacjenta odpowiedział także na pytanie, które dotyczy czasu trwanie teleporady. Wskazuje, że nie można przewidzieć czasu każdej wizyty czy teleporady lekarskiej i nie jest on określony przez żadne wytyczne.

– Nie ma odgórnych wytycznych, ile czasu lekarz powinien poświęcić pacjentowi w ramach teleporady. Nieraz będzie to 10 minut, w innym przypadku 20 minut. Konsultacja powinna trwać tyle czasu, ile wymaga tego przypadek konkretnego pacjenta. Lekarz musi zapoznać się z problemem pacjenta, ocenić jego stan zdrowia, ustalić postępowanie medyczne, być może także wystawić receptę lub zwolnienie – wskazał RPP.

 

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum