Recepty, skierowania, wkrótce rejestracja przez internet. Co jeszcze załatwimy w zdrowiu zdalnie?

Autor: MCD • Źródło: Rynek Zdrowia11 maja 2022 15:29

W dwóch województwach od połowy maja pacjenci będą mogli umówić przez internet wizytę u kardiologa oraz niektóre badania specjalistyczne. To kolejna e-usługa, która w przyszłości poszerzy możliwości Internetowego Konta Pacjenta. Już dzisiaj możemy nie wychodząc z domu wybrać bądź zmienić lekarza POZ, udostępnić dokumentację medyczną czy otrzymać receptę.

Recepty, skierowania, wkrótce rejestracja przez internet. Co jeszcze załatwimy w zdrowiu zdalnie?
E-usługi w ochronie zdrowia zyskują na popularności. Wkrótce ruszy pilotaż rejestracji przez internet w dwóch województwach Fot. PAP/Marcin Bielecki
  • E-usługi w ochronie zdrowia zyskują na popularności. W rok aplikację Internetowego Konta Pacjenta - mojeIKP zainstalowano ponad 3 mln razy
  • Online możemy m.in. wybrać bądź zmienić lekarza POZ, udostępnić dokumentację medyczną, sprawdzić wyniki testu na COVID, zamówić e-receptę czy pobrać e-skierowanie 
  • Wachlarz możliwości wkrótce jeszcze bardziej się poszerzy. Mieszkańcy województw mazowieckiego i łódzkiego otrzymają dostęp do nowej funkcjonalności, e-rejestracji. Będą mogli umówić online wizytę u kardiologa i badania specjalistyczne

Pandemia przyspieszyła rozwój e-usług. W rok przybyło IKP ok. 9 mln użytkowników 

Rozwój e-usług w sektorze medycznym nabrał tempa. Na popularności zyskał zwłaszcza w pandemii. Tylko rok temu liczba Polaków korzystających z Internetowego Konta Pacjentów wzrosła o prawie 9 mln i na koniec 2021 wynosiła ponad 13,5 mln. 

10 maja minął rok od uruchomienia mobilnej wersji wirtualnej platformy, aplikacji mojeIKP. W tym czasie pobraliśmy ją już ponad 3 mln razy. 

Jak informuje Centrum e-Zdrowia, które odpowiada za realizację projektów IT w obszarze ochrony zdrowia, z aplikacji dla pacjentów częściej korzystają kobiety niż mężczyźni, choć stosunek wynosi 53 do 47 proc. Ponad połowa użytkowników jest w wieku między 30 a 49 lat, ale już co 8 użytkownik ma ponad 60 lat. 

E-usługi dostępne dla pacjenta. Co i jak załatwimy przez internet? 

Wciąż poszerza się także pula oferowanych pacjentowi e-usług. Przy czym część funkcjonalności, które uruchomiono w okresie pandemii, wprowadzono jako reakcję na bieżące potrzeby pacjentów.

W efekcie dzięki IKP możemy dziś online zapoznać się z historią przebytych chorób, zapisać się na szczepienie przeciw COVID-19, sprawdzić wyniki testu na obecność koronawirusa czy upoważnić osobę trzecią do odbioru recepty. 

Z Internetowego Konta Pacjenta korzystać może każdy obywatel, który posiada profil zaufany, e-tożsamość w jednym z wybranych banków lub e-dowód. Wystarczy się zalogować przez stronę pacjent.gov.pl albo za pośrednictwem aplikacji mojeIKP, którą można pobrać bezpłatnie z Google Play lub App Store i zainstalować na swoim smartfonie. 

Wcześniej nie trzeba się rejestrować, wszystkie dane do konta zostają zaciągnięte z wniosku o profil zaufany. Małoletni z kolei, od 16. roku życia, mają wgląd do IKP, ale nie mogą korzystać z wszystkich funkcji np. nie wybiorą sobie lekarza POZ.

Poprzez Internetowe Kontro Pacjenta (IKP) użytkownik może m.in.

  • wybrać lub zmienić lekarza podstawowej opieki zdrowotnej,
  • zamówić e-recepty na stałe leki,
  • złożyć wniosek o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Społecznego (EKUZ),
  • upoważnić daną osobę do odbioru recept,
  • udostępnić dokumentację medyczną lekarzowi bądź przychodni,
  • sprawdzić wynik testu na obecność koronawirusa,
  • zapisać się na szczepienie przeciw COVID-19,
  • pobrać Unijny Certyfikat COVID,
  • mieć dostęp do danych medycznych swoich dzieci do 18. roku życia, w tym wystawionych mu e-recept
  • uzyskać e-skierowanie na badania w ramach programu Profilaktyka 40 plus (dotyczy osób po 40. roku życia),
  • ustawić powiadomienie na telefon o przyjmowanym regularnie leku.  

Aplikacja mojeIKP, e-skierowanie, e-recepta, dokumentacja medyczna dzieci

Tradycyjną papierową wersję recepty z powodzeniem zastąpiły e-recepty, które można odebrać bez wizyty w gabinecie - wystarczy umówić się na konsultację telefoniczna z lekarzem. Zawierają te same dane, a różnią się jedynie formą. Może zrealizować je np. członek rodziny pacjenta, wystarczy znać numer PESEL chorego i czterocyfrowy kod e-recepty. 

Odbieranie e-recept i zarządzanie nimi jest bardzo proste:

  • e-receptę odbierasz w aplikacji, w zakładce e-zdrowie, nową znajdziesz od razu po zalogowaniu się
  • dodatkowo na ekranie aplikacji widzisz powiadomienie (dzwoneczek), że przyszła nowa e-recepta
  • masz pod ręką wszystkie e-recepty, możesz sprawdzić ich historię
  • możesz wykupić lek w aptece przez pokazanie kodu QR na ekranie telefonu, bez konieczności podawania farmaceucie numeru PESEL
  • w każdej chwili możesz sprawdzić dawkowanie przepisanego leku lub jego ulotkę

Mało tego, pacjenci od niedawna mogą także ustawić przypomnienie na telefon dla zażywanych leków. Funkcję znajdziemy w zakładce e-zdrowie. Można również wejść w nią poprzez ekran główny aplikacji (pojawiła się tam dedykowana ikonka). Wystarczy ustawić datę rozpoczęcia kuracji, wskazać czy leki bierzemy na stałe czy nie, zapisać częstotliwość i sposób ich zażywania  (np. po posiłku, w trakcie posiłku, na czczo), a na koniec zatwierdzić.

Innym udogodnieniem są e-skierowania, do których pacjent dzięki IKP i aplikacji mojeIKP zawsze ma podgląd. Zaraz po tym, jak lekarz je wystawi, na ekranie pojawia się powiadomienie. Chory może także w każdej chwili sprawdzić termin i miejsce umówionej konsultacji lub przejrzeć historię e-skierowań. 

Dzięki IKP rodzice mogą mieć stały dostęp do dokumentów medycznych dzieci. Z automatu dostęp w aplikacji ma ten rodzic, który zgłosił dziecko to ZUS. Wystarczy po zalogowaniu wejść w „Menu” (trzy kropki na górze po prawej stronie) i po kliknięciu w ramkę „Moje konto” rozwinie się lista kont, do których rodzic ma dostęp: dzieci lub osób, które upoważniły go do swojego IKP. Rodzic, który zgłaszał dziecko do ZUS, może także upoważnić drugiego rodzica do dostępu do IKP dziecka. 

Pacjent może udostępnić swoją dokumentację lekarzowi lub farmaceucie. Jak to zrobić? 

Poprzez aplikację mojeIKP pacjent ma również możliwość upoważnić lekarza, pielęgniarkę lub farmaceutę do wglądu w swoje dane medyczne. Jest to użyteczne zwłaszcza, jeśli chory musi skorzystać z porady medyka, który nie zajmuje się nim  na co dzień, a trzeba np.:

  • poprosić go o wystawienie recepty
  • pokazać mu, jakie leki bierzesz, żeby pomógł Ci wybrać odpowiednią kurację (z uwagi na możliwość interakcji leków).

Wystarczy wówczas uruchomić aplikację i wejść w „Menu”, klikając trzy kropki w prawym górnym rogu ekranu, a następnie w opcję - uprawnienia. Następnie trzeba:

  • wybrać opcję: udostępnij dane lekarzowi, pielęgniarce lub farmaceucie – po rozwinięciu kafelka przeczytasz informację, że tutaj udostępnisz lekarzowi, pielęgniarce, położnej placówce medycznej Twoje e-recepty, e-skierowania i zdarzenia medyczne (takie jak wizyta u specjalisty, pobyt w szpitalu, wizyta na SOR, wyniki badań laboratoryjnych i innych), a aptece i farmaceucie – Twoje e-recepty i informacje o wykupionych lekach
  • kliknąć na „Przyznaj dostęp” i potem na jedną z trzech możliwości: pracownik medyczny, placówka medyczna, apteka/punkt apteczny
  • wpisać dane osoby/placówki: w przypadku lekarza, pielęgniarki lub położnej podaje się imię, nazwisko, numer PWZ (prawa wykonywania zawodu) i klika „Szukaj”. Gdy system go znajdzie, trzeba wybrać, czy medyk będzie miał dostęp do wszystkich informacji czy wybranych dokumentów, całej dokumentacji medycznej czy tylko z określonego przedziału czasu.
  • kliknąć opcję „Zapisz”
  • w przypadku przychodni lub innej placówki medycznej, należy wybrać „Przyznaj dostęp placówce medycznej”, wpisać adres i nazwę placówki, wybrać właściwą z tych, które zaproponuje Ci system. Potem wybrać zakres dostępu tak samo, jak w przypadku lekarza.

Jeśli pracownika medycznego lub placówki nie ma w wykazie lub już mają dostęp do Twoich danych, system o tym poinformuje.

Czas na e-rejestrację. Na początek do kardiologa i badania specjalistyczne

Wachlarz e-usług już wkrótce jeszcze bardziej się poszerzy. W przygotowaniu są bowiem kolejne - centralna elektroniczna rejestracja oraz platforma teleporad. Dostęp do tej pierwszej zyskają w połowie maja, na razie na zasadzie pilotażu, mieszkańcy województw łódzkiego i mazowieckiego. Na początku będą mogli umówić online wizytę u kardiologa i badania specjalistyczne - rezonans magnetyczny i tomografię komputerową. 

- Wyzwania, jakie stoją przed systemem medycznym w Polsce są ogromne. Mamy ciągle rosnące potrzeby. Jesteśmy starzejącym się społeczeństwem, mamy coraz większą świadomość medyczną, a zasobów - lekarzy, pielęgniarek, personelu medycznego - jest zawsze za mało. Dlatego technologia ma tak ogromne znaczenie - to ona jest metodą na zaspokojenie zwiększonego popytu na usługi medyczne - tłumaczył przy okazji ogłoszenia programu pilotażowego e-rejestracji minister zdrowia Adam Niedzielski. 

 

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum