Raport: Polacy coraz częściej korzystają z telemedycyny, ale czy jej ufają?

Autor: PC, RZX/Rynek Zdrowia • • 18 maja 2020 17:11

Prawie co trzeci Polak skorzystał z teleporady podczas epidemii COVID-19. Jednak połowa przyznaje, że w przyszłości niechętnie będzie z tej formy korzystać. Dlaczego? Respondenci przyznają, że wizyta zdalna nie ma takiego samego charakteru jak tradycyjna konsultacja - wynika z raportu Procontent Communication pt. "Zdalne wizyty lekarskie".

Raport: Polacy coraz częściej korzystają z telemedycyny, ale czy jej ufają?
Telemedycyna w czasach koronawirusa szybko się rozwija, ale... FOT. Arch. RZ; zdjęcie ilustracyjne

30% Polaków skorzystało ze zdalnej porady lekarskiej w czasie pandemii Covid-19 , np. przez internet lub telefon. W większości przypadków (ponad 70%) była to wizyta w publicznej służbie zdrowia na NFZ. 16% badanych miało zdalną wizytę w prywatnej służbie zdrowia w ramach abonamentu, natomiast 15% płatną wizytę w prywatnej służbie zdrowia, bez abonamentu.

Zaufanie Polaków do zdalnych porad medycznych podlega wielu wątpliwościom. Dlatego kilkanaście procent Polaków postanowiło radzić sobie na własną rękę poprzez samoleczenie na bazie informacji pozyskanych z sieci (6% wskazań) lub prosząc o poradę w aptece (9%). 

Aż 17% badanych stwierdziło, że nie wierzy w porady online.  70% respondentów, którzy korzystali ze zdalnej wizyty uznała, że ma ona taką samą wartość jak zwykła wizyta w gabinecie lekarskim. Dużo częściej tego zdania były osoby korzystające z wizyt w ramach prywatnej służby zdrowia. Jak wynika z badania znacznie więcej pacjentów korzystających z płatnych porad w klinikach i gabinetach prywatnych chciałoby je kontynuować po zakończeniu izolacji.

Ponad 60% osób, które uznały, że wizyta zdalna nie ma takiego samego charakteru jak zwykła wizyta, wskazało, jako wadę brak możliwości prawidłowego zbadania przez lekarza. Co trzeci z tej grupy badanych wskazał, że miał trudności z przekazaniem lekarzowi, z czym ma problem, a co piąty ankietowany uznał, że lekarz nie przeprowadził pełnego wywiadu.

Blisko 13% badanych wskazało, że nie dysponowało odpowiednim sprzętem i miejscem do odbycia wizyty on-line. Trzeba pamiętać, że teleporady pozwalają załatwić podstawowe potrzeby i są często tylko wstępem do dalszego leczenia.

 

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum