Projekt e-usług zwiększa komfort pacjentów ponad 50 polskich szpitali
Przystąpienie do realizacji projektu e-usług stworzyło ponad 50 polskim szpitalom możliwość uzyskania znacznego dofinansowania ich cyfryzacji. Wartość programu to 144,7 mln zł.

- Nasz system informatyczny jest już gotowy do indeksowania danych na centralnej platformie P1- mówi Adam Zakroczymski z Klinicznego Szpitala Okulistycznego w Warszawie
- To kolejny szpital przygotowujący się do uruchomienia systemu e-rejestracji
- Dzięki temu rozwiązaniu pacjent będzie mógł zarejestrować się online, a następnie wykorzystując e-skierowanie zapisać się do wybranej poradni lub na diagnostykę
Wojciech Kuta: - Realizowany przez Ministerstwo Zdrowia projekt e-usług to ogromne przedsięwzięcie współfinansowane ze środków unijnych, w którym biorą udział 52 szpitale, w tym Państwa placówka. Na jakim etapie wdrażania tego projektu jest Kliniczny Szpital Okulistyczny w Warszawie?
Adam Zakroczymski, kierownik Biura ds. Informatyki Samodzielnego Publicznego Klinicznego Szpitala Okulistycznego w Warszawie: - Dokonaliśmy m.in. zakupu niezbędnej infrastruktury serwerowej i sieciowej oraz doposażyliśmy gabinety w komputery spełniające wymogi nowego oprogramowania. Mamy już podpisaną odpowiednią umowę z dostawcą naszego szpitalnego systemu HIS, który dostosuje go pod kątem rozwijania e-usług w ramach realizowanego projektu. Zakończyliśmy już drugi etap wdrażania umowy.
Od dłuższego czasu stosujemy już e-receptę jako składową wszystkich funkcjonalności e-usług. Wdrożyliśmy także e-skierowania. Mamy też podstawowe formularze zgodne z krajową implementacją HL7 CDA.
Od 2008 roku mamy szpitalny system informacyjny firmy CompuGroup Medical (CGM CLININET), a projekt e-usług stanowi kolejny, bardzo ważny etap rozwoju tego systemu. Jednak pierwszym milowym krokiem w tym zakresie była u nas migracja danych z bazy Sybase do bazy Oracle, przeprowadzona na przełomie lutego i marca bieżącego roku. To była absolutnie niezbędna operacja poprzedzona analizą przedwdrożeniową.
WK: - Jednym z istotnych celów rozwijana systemu informatycznego w Państwa szpitalu jest integracja z ogólnokrajowym systemem przetwarzania danych medycznych P1. A jakie korzyści z wdrażania kolejnych e-usług odniesie pacjent?
AZ: - Na obecnym etapie zaawansowania projektu nasi pacjenci korzystają ze wspomnianych wcześniej systemów e-recept i e-skierowań. W niektórych przypadkach e-recepty wystawiane są bez obecności pacjenta w naszej placówce. To dla nas jest istotne, a zarazem wygodne dla pacjentów, gdyż pozwala zaoszczędzić czas osobom nie tylko spoza Warszawy, ale też spoza woj. mazowieckiego, które także są leczone w naszym szpitalu.
W ramach realizowanego projektu przygotowujemy się do uruchomienia systemu e-rejestracji. Dzięki temu rozwiązaniu pacjent będzie mógł zarejestrować się online korzystając z portalu poprzez zalogowanie się do naszej e-placówki, następnie wykorzystując e-skierowanie zapisać się do wybranej poradni czy na diagnostykę.
Zwiększy to zarówno komfort pacjenta, jak i usprawni pracę szpitala. Wprowadzenie takiej możliwości przewiduje trzeci etap rozwijania e-usług. Umowa z wykonawcą systemu zakłada sfinalizowanie wszystkich prac do końca listopada 2021 roku.
WK: - Czy planowane są szkolenia dotyczące obsługi e-usług przez pracowników szpitala prowadzone przez dostawcę systemu?
AZ: - Współpraca z naszym dostawcą systemu informatycznego układa się bardzo dobrze, a CGM wywiązuje się ze wszystkich zapisów zawartej umowy na realizację projektu. Mamy zaplanowane szkolenia personelu pod kątem wdrażania e-usług, zwłaszcza w kontekście elektronicznej dokumentacji medycznej. Z kierownikiem projektu uzgodniliśmy, że szkolenia rozpoczną się w najbliższych dniach, po zakończeniu prowadzonych przez dostawcę prac nad wprowadzeniem kilku udogodnień i poprawek w systemie.
Nasz szpitalny system jest już gotowy do indeksowania danych na centralnej platformie P1. Musimy jednak rozwiązać problemy wynikające z trudnymi dotychczas warunkami lokalowymi, czyli po prostu brakiem miejsca na rozwój infrastruktury, w tym związanej z wdrażaniem e-usług.
Wierzymy, że, między innymi dzięki zaangażowaniu i wsparciu ze strony Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego pokonamy te trudności. Jesteśmy w fazie kompleksowej przebudowy naszego szpitala przy ul. Sierakowskiego, tymczasowo przeprowadziliśmy się do obiektu przy ul. Marszałkowskiej, co ze względu na wielkość obiektu powinno wpłynąć pozytywnie na wdrożenie e-usług i pełne przejście na elektroniczną dokumentację medyczną w naszej placówce.
WK: - Projekt e-usług to także istotne wsparcie finansowe informatyzacji szpitali.
AZ: - Uważam, że przystąpienie do realizacji projektu e-usług stworzyło, m.in. naszemu szpitalowi możliwość uzyskania naprawdę znacznego dofinansowania całego procesu cyfryzacji (projekt o wartości ponad 144,7 mln zł jest finansowany w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa „Wprowadzenie nowoczesnych e-usług w podmiotach leczniczych nadzorowanych przez Ministra Zdrowia” - przyp. red.).
Jak wiadomo, infrastruktura informatyczna jest niezwykle kosztowna, co wiąże się także z koniecznością wdrożenia jak najwyższych standardów zapewnienia bezpieczeństwa danych wrażliwych. Stąd warto sięgać po każde zewnętrzne dofinansowanie niezbędnej informatyzacji placówek ochrony zdrowia w Polsce.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
ZOBACZ KOMENTARZE (0)