Podlaskie: zdaniem NIK e-zdrowie nie działa jak należy

Autor: NIK/Rynek Zdrowia • • 11 lipca 2018 10:29

Podlaski System Informacyjny e-Zdrowie choć nowoczesny i użyteczny nie do końca spełnił oczekiwania pacjentów. O wadliwości systemu mówił prezes NIK Krzysztof Kwiatkowski, który uczestniczył w Warszawie w konferencji "Technologie informatyczne w medycynie - III edycja, RODO, e-recepta, e-zwolnienie, e-dokumentacja".

Krzysztof Kwiatkowski. Fot. PTWP

Ukończony w 2015 roku Podlaski System Informacyjny e-Zdrowie w równym stopniu miał służyć trzem grupom odbiorców: pacjentom, podmiotom leczniczym i ich personelowi oraz organom założycielskim szpitali z województwa podlaskiego. Pacjenci mieli uzyskać przede wszystkim dostęp do swojej kompletnej elektronicznej dokumentacji medycznej oraz możliwość elektronicznej rejestracji do lekarzy.

Raport NIK pokazał, że to co nie zadziałało to m.in usługa elektroniczna rejestracji wizyty. Jak mówił Krzysztof Kwiatkowski, pacjenci i lekarze nie mieli dostępu do kompletnej elektronicznej dokumentacji medycznej, a przygotowane narzędzia elektroniczne nie wystarczyły, aby prowadzić za ich pośrednictwem zarządzanie i nadzór nad szpitalami.

Ustalenia kontroli NIK wskazują, że jedną z ważniejszych przyczyn nieosiągnięcia zakładanych korzyści był brak odpowiedniego, profesjonalnego podejścia do wdrożenia projektu.

Wyliczając największe słabości i przeszkody we wdrażaniu e-systemów w opiece zdrowotnej, prezes Kwiatkowski wskazał, że niezmiennie jednym z najtrudniejszych do pokonania problemów pozostaje przywiązanie personelu medycznego do dokumentacji papierowej, która niemal we wszystkich skontrolowanych placówkach wciąż wygrywa z dokumentacją elektroniczną.

Więcej: www.nik.gov.pl

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum