Pacjenci w Europie korzystają już z 350 tys. aplikacji zdrowotnych! To efekt pandemii. RAPORT

Autor: oprac. WOK • Źródło: Rynek Zdrowia20 grudnia 2021 13:13

Wykorzystanie telemedycyny wzrosło w 2021 r. 38-krotnie w porównaniu z czasami sprzed pandemii. 80 proc. pacjentów chce wykorzystywać regularnie cyfrowe kanały komunikacji do kontaktu ze swoimi lekarzami i klinikami - wynika z europejskiego badania Red Point Global.

e-Zdrowie i aplikacje mobilne rozwijają się w czasie pandemii dynamicznie FOT. PAP/Łukasz Gągulski
  • Zgodnie z analizą globalnej firmy doradczej McKinsey & Company wykorzystanie telemedycyny wzrosło w 2021 roku 38-krotnie w porównaniu z czasami sprzed pandemii
  • Pacjenci z państw Unii Europejskiej mają dziś dostęp do ponad 350 tysięcy aplikacji wspomagających dbałość o zdrowie - na koniec 2020 r. było ich "tylko" 90 tys.
  • Rynek telemedycyny w Europie, zgodnie z prognozą Mordor Intelligence, ma wzrosnąć z poziomu 10,6 mld USD w 2020 r. do niemal 30 mld dolarów w 2026 roku

Rosną oczekiwania pacjentów dotyczące interakcji z placówkami medycznymi

- Wykorzystanie telemedycyny wzrosło w 2021 r. 38-krotnie w porównaniu z czasami sprzed pandemii. Pacjenci z państw Unii Europejskiej mają dziś dostęp do ponad 350 tysięcy aplikacji wspomagających dbałość o zdrowie - na koniec 2020 r. było ich „tylko” 90 tys. - podają eksperci globalnej firmy doradczej McKinsey & Company.

Z opublikowanej właśnie przez firmę Red Point Global we współpracy z Dynata analizy wynika, że aż 80 proc. pacjentów chce wykorzystywać regularnie cyfrowe kanały komunikacji do kontaktu ze swoimi lekarzami/klinikami, natomiast 44 proc. komunikuje się z dostawcami usług medycznych wyłącznie w ten sposób. Wraz z wyższą dostępnością dostarczanych kanałami online usług medycznych, rosną oczekiwania pacjentów dotyczące interakcji z placówkami medycznymi.

Aż 2/3 pacjentów deklaruje, że to w jaki sposób zaopiekują się nimi jednostki opieki zdrowotnej - za pośrednictwem cyfrowych kanałów - ma kluczowe znaczenie w wyborze kliniki, w której zdecydują się leczyć - wynika z badania Red Point Global.

Czytaj też:

ZnanyLekarz robi furorę za granicą. Platforma zmieniła się przez koronawirusa

Teleporada. Powstał Interdyscyplinarny Standard Telemedyczny. Trafił już do Ministerstwa Zdrowia

Łukasz Jankowski: to pacjenci wymuszają na lekarzach korzystanie z najnowszych technologii

Trwa cyfrowa ewolucja medycyny

- Ewolucja medycyny, możliwa do osiągnięcia dzięki technologiom, ma szansę znacząco odmienić jej oblicze, zwłaszcza w Polsce, gdzie jakość opieki zdrowotnej często pozostawia wiele do życzenia. Ogromna liczba formalności, długie terminy oczekiwania na wizytę, wielogodzinne kolejki do lekarzy specjalistów to zaledwie kilka obszarów, które można znacząco ulepszyć. W dużej mierze, dzięki wykorzystaniu cyfrowych kanałów interakcji, ale także narzędzi, które potrafią zweryfikować stopień satysfakcji pacjentów korzystających z telemedycyny - tłumaczy Ryszard Regucki, Senior Alliance Manager z firmy Medallia.

Jak z kolei wskazuje opracowanie Siemens Healthineers „Doświadczenia pacjenta w Polsce”, zaledwie 39 proc. zaproszonych do badania pacjentów w naszym kraju było w pełni usatysfakcjonowanych swoimi ostatnimi doświadczeniami z przebiegu leczenia w placówkach POZ.

Telemedycyna ma ogromny potencjał do odmiany obecnego oblicza służby zdrowia, choć do jej powszechnej popularyzacji w Polsce jeszcze dość długa droga. Urządzenia typu wereables, monitorujące na bieżąco stan zdrowia pacjenta i pozwalające lekarzom opiekującym się nimi natychmiast reagować na wszelkie niebezpiecznie zmienne to tylko jeden z benefitów.

Ogółem, rynek telemedycyny w Europie, zgodnie z prognozą Mordor Intelligence, ma wzrosnąć z poziomu 10,6 mld USD w 2020 r. do niemal 30 mld dolarów w 2026 roku.

Zdaniem analityków minie jeszcze sporo czasu, zanim doczekamy się szerokiego upowszechnienia telemedycyny, jednak już dzisiaj można wpływać na to, jak jakość swoich doświadczeń z kontaktu z placówkami medycznymi oceniają pacjenci. Klucz to ich umiejętne posłuchanie, i to wcale nie przy użyciu stetoskopu.

- Chcąc zrozumieć, czego oczekują pacjenci i jakie największe bolączki trapią daną placówkę opieki medycznej - konieczne jest wysłuchanie swoich klientów. Można zrobić to zarówno poprzez systemy do ankietowania, jak również zautomatyzowane narzędzia pozyskujące i oceniające opinie zostawiane we wszystkich wspomnianych kanałach, jak także np. w wyszukiwarce Google - zaznacza Ryszard Regucki.

Dodaje, że taka analiza opinii prowadzi zwykle do szybko wyciąganych wniosków odnośnie tego, co zmienić w komunikacji z pacjentem, jak usprawnić proces rejestracji czy do których specjalistów kierować konkretnych pacjentów.

Tak Amerykanie analizują opinie pacjentów

Amerykańska sieć placówek medycznych Atrium Health, dzięki zastosowaniu rozwiązań do pozyskiwania oraz analizowania opinii zwrotnych od pacjentów zyskała możliwość reagowania na 98 proc. krytycznych komentarzy oraz opinii w ciągu zaledwie 72 godzin. Warto dodać, że jest to organizacja zatrudniająca ponad 70 000 pracowników i obsługująca 42 szpitale.

W wyniku analizy tych opinii zaktualizowano i znacznie usprawniono system rezerwacji wizyt. Podobnych studiów przypadku nie brakuje także w Europie, w tym również w Polsce, gdzie czołowi przedstawiciele sektora prywatnych usług medycznych zaczynają akcentować znaczenie doświadczeń pacjentów.

Pomimo sygnałów wskazujących na zwiększanie roli jakości doświadczeń pacjentów, w branży medycznej wciąż pozostaje na tym polu sporo do zrobienia. Blisko 60 proc. korzystających z usług medycznych, ankietowanych przez Red Point Global, przyznaje, że przedstawiciele branży retail czy bankowej zdecydowanie lepiej radzą sobie z dostarczaniem spersonalizowanych doświadczeń we wszystkich kanałach kontaktu.

Czytaj też:

Nocna i świąteczna opieka zdrowotna w formie teleporady? W 2022 roku ruszy pilotaż

System informatyczny ułatwia lekarzom zdalny kontakt z zakażonym pacjentem w izolatce

ABM ogłosi w 2022 r. konkursy na rozwój wyrobów medycznych. Do wzięcia 524 mln zł. LISTA

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum