Nowoczesne rozwiązania, wsparte AI, to korzyść dla placówek medycznych i pacjentów

rynekzdrowia.pl • 19 grudnia 2022 06:55

Zarządzanie placówką medyczną bez odpowiedniego, cyfrowego wspomagania staje się coraz trudniejsze. Rejestracja w recepcji przychodni, izbie przyjęć czy SOR jest nieodłącznym elementem każdej lecznicy. Jej praca nie byłaby jednak dziś tak samo efektywna bez odpowiednich cyfrowych narzędzi. Funkcjonalnym rozwiązaniem do zarządzania placówką medyczną jest platforma „Klinika24”. Dodatkowo pozwala ona na otoczenie pacjenta zdalną opieką, czyli usługą, która powinna stawać się standardem zarówno w przychodniach, szpitalach, jak i w prywatnych gabinetach lekarskich.

Nowoczesne rozwiązania, wsparte AI, to korzyść dla placówek medycznych i pacjentów
Nowoczesne rozwiązania, wsparte AI, to korzyść dla placówek medycznych i pacjentów
  • – Dobre rozwiązania cyfrowe powinny ułatwiać pacjentowi alternatywną dostępność do usług zdrowotnych oraz łączyć narzędzia dla świadczeniodawców z tymi dla pacjentów
  • – Koncentrujemy się na rozwoju aplikacji mobilnej „MojeZdrowie24”, która jest elementem „Klinika24”. Zależy nam na tym, aby pacjent miał ze sobą w smartfonie swoją dokumentację medyczną a wychodząc z placówki, jego dokumentacja była już uzupełniona o wszystko, co zapisał i zalecił mu lekarz - mówi Michał Weinreb, dyrektor „Klinika24”
  • Dzięki wykorzystaniu algorytmów AI aplikacji „MojeZdrowie24” potrafi ona na podstawie wprowadzonych danych i informacji, które automatycznie spływają od lekarzy, wspomagać pacjenta w czasie procesu terapeutycznego
  • Centrum Medyczne Goldenmed w Warszawie, które obejmuje swoją opieką prawie 14 tys. pacjentów i dziennie przyjmuje ich ok. 300, od roku korzysta z nowoczesnych rozwiązań informatycznych
  • Wprowadzenie nowych rozwiązań w CM Goldenmed umożliwiło w pełni integrację systemu HIS do zarządzania placówką z systemem „Klinika24” i aplikacją „MojeZdrowie24”, uzyskując obustronny przepływ dokumentacji między pacjentem i lekarzem – wyjaśnia Karolina Weiss, dyrektor CM Goldenmed

Łącząc dwa światy

Platforma „Klinika24” łączy dwa światy. Integruje elementy zarządzania placówką medyczną ze światem pacjenta.

Dobre rozwiązania cyfrowe powinny ułatwiać pacjentowi alternatywną dostępność do usług zdrowotnych oraz łączyć narzędzia dla świadczeniodawców z tymi dla pacjentów, umożliwiając sprawną obsługę świadczeń medycznych i wszystkich ich elementów na linii pacjent-lekarz. Takie rozwiązanie proponuje „Klinika 24”, która łączy świat pacjenta ze światem świadczeniodawcy. Platforma ułatwia komunikację bezpośrednio z lekarzem dzięki automatyzacji procesu przesyłania dokumentacji medycznej, która jest dostępna w jego smartfonie bez żadnych dodatkowych barier – mówi Michał Weinreb, dyrektor „Klinika24”.

Jak wyjaśnia, platforma jest z jednej strony oprogramowaniem dla placówek medycznych, które można dostosować do konkretnych potrzeb – począwszy od prywatnej praktyki lekarskiej, poprzez małe i duże przychodnie, aż po bardziej skomplikowane systemy klasy HIS dla dużych centrów medycznych i szpitali. Z drugiej zaś strony „Klinika24” jest oprogramowaniem stworzonym z myślą o pacjencie. Połączenie tych dwóch perspektyw tworzy wspólną platformę, która umożliwia umówienie się na wizytę do lekarza, a także ułatwia pacjentowi dostęp do dokumentacji medycznej dzięki automatycznemu przepływowi dokumentów.

Z AI w kieszeni

Platforma „Klinika24” wysyła informacje o wszystkich zdarzeniach medycznych do platformy P1, równocześnie tworząc pełny przepływ dokumentacji w swoim obrębie – począwszy od wpisów w karcie pacjenta, przez zalecenia lekarza, po wypisane recepty czy skierowania. Wszystko trafia finalnie do aplikacji pacjenta, który zyskuje dostęp do istotnych dokumentów w swoim telefonie komórkowym.

Koncentrujemy się na rozwoju aplikacji mobilnej „MojeZdrowie24”, która jest elementem „Klinika24”. Zależy nam na tym, aby przyspieszyć proces „wejścia” pacjenta do placówki medycznej, aby miał ze sobą w smartfonie swoją dokumentację medyczną i aby wychodząc z placówki, jego dokumentacja była już uzupełniona o wszystko, co zapisał i zalecił mu lekarz. Jest to dla pacjenta swego rodzaju „okno” do platformy „Klinika24”. Każdy z nas może być użytkownikiem tej aplikacji. Pracujemy obecnie nad implementacją algorytmów sztucznej inteligencji, które w oparciu o dostarczone dane i informacje dotyczące naszego stanu zdrowia, wspierają nas, podpowiadając, jakie działania profilaktyczne powinniśmy podjąć, aby zadbać o swoje zdrowie – podkreśla dyrektor Weinreb.

Dodaje, że aplikacja nie jest tylko jednym z setek pojawiających się co chwilę programów, których zadaniem jest monitorowanie naszego zdrowia. To nie tylko dzienniczek czy rejestr naszych danych medycznych. Dzięki wykorzystaniu algorytmów AI potrafi ona na podstawie wprowadzonych przez nas danych i informacji, które automatycznie spływają od lekarzy, wspomagać nas w czasie procesu terapeutycznego. W niedalekiej przyszłości aplikacja będzie mogła także podpowiedzieć użytkownikowi, że warto skonsultować się z lekarzem konkretnej specjalizacji. Na jakiej podstawie? Pomoże w tym inteligentna analiza wprowadzonych danych i ocena, czy są one niepokojące.

Wsparcie w procesie terapeutycznym i profilaktyce

Droga, którą idziemy w rozwoju aplikacji, to stworzenie systemu medycznego, który będzie nas wspierał w procesie terapeutycznym i pilnował, abyśmy zgodnie z aktualną wiedzą medyczną dbali o profilaktykę – podkreśla dyrektor Weinreb.

Aplikacja „MojeZdrowie24” może być pomocna także dla lekarzy. Pacjent, ma możliwość udostępniania lekarzowi swojej dokumentacji medycznej. Wgląd do tych informacji jest ograniczony czasowo – wygasa wraz z końcem wizyty u lekarza. Pacjent może też zawęzić zakres tego, co chce przekazać swojemu lekarzowi.

Użytkownik aplikacji za każdym razem wyraża zgodę na wgląd do dokumentacji w czasie wizyty. Zachowana jest pełna transparentność i bezpieczeństwo danych medycznych. Wyjątkowość aplikacji „MojeZdrowie24” polega także na tym, że obok możliwości umówienia się na wizytę u specjalisty, pozwala ona na monitorowanie stanu zdrowia oraz gromadzenie w jednym miejscu dokumentacji medycznej, którą można odpowiednio uporządkować. Aplikacja przypomni nam też o zażyciu leków. Możemy ją mieć zawsze przy sobie, bo przecież dzisiaj smartfon praktycznie towarzyszy nam wszędzie i jest nieodłącznym elementem naszego życia – podkreśla Weinreb.

Aplikacja „MojeZdrowie24” jest bezpłatna i dostępna na urządzenia zarówno z systemem Android i iOS.

Pacjenci czekają na mobilne ułatwienia

Centrum Medyczne Goldenmed w Warszawie, które obejmuje swoją opieką prawie 14 tys. pacjentów i dziennie przyjmuje ich ok. 300, od roku korzysta z nowoczesnych rozwiązań informatycznych. W pierwszym tygodniu od wprowadzenia rozwiązania „Klinika24” i aplikacji „MojeZdrowie24”, konta założyło w nim 500 osób.

- Było wyraźnie widać, że część pacjentów czekała na wprowadzenie takiego informatycznego narzędzia. Dzisiaj korzysta ze swoich kont ponad 4 tys. osób. System głównie jest przeznaczony dla pacjentów komercyjnych – mówi Karolina Weiss, dyrektor Centrum Medycznego Goldenmed.

Jak wyjaśnia, przełomowym momentem dla wprowadzenia nowych rozwiązań była decyzja o zmianie systemu do zarządzania placówką.

- Zdecydowaliśmy się na system klasy HIS, który ma możliwość rozbudowy o dodatkowe funkcjonalności. Między innymi jest zintegrowany z platformą „Klinika24”, w tym także z aplikacją „MojeZdrowie24”. Integracja miała miejsce na początku tego roku i wpłynęła bardzo pozytywnie na widoczność naszej placówki w sieci, na lepszy kontakt z pacjentem oraz na możliwość wprowadzenia usług z zakresu telemedycyny – podkreśla dyrektor Weiss.

Dodaje też, że celem zmiany systemu na rozwiązanie z dodatkowymi funkcjonalnościami było przede wszystkim zwiększenie dostępności pacjentów do usług medycznych oferowanych w CM Goldenmed.

Rejestracja online

- Zależało nam na usprawnieniu zdalnej rejestracji na wizyty lekarskie. Nie tylko przez webowy portal pacjenta, który już mieliśmy wcześniej, ale także poprzez aplikację mobilną „MojeZdrowie24”, która jest zintegrowana z „Kliniką24”.

Jakie dało nam to korzyści? Umożliwiło w pełni integrację naszego systemu HIS do zarządzania placówką z systemem „Klinika24” i aplikacją „MojeZdrowie24”. Dzięki temu uzyskaliśmy obustronny przepływ dokumentacji między pacjentem i lekarzem – wyjaśnia dyrektor CM Goldenmed.

Jak tłumaczy, z jednej strony pacjent ma większą satysfakcję z korzystania usług placówki, a z drugiej placówka zyskuje możliwość lepszego dopasowania się do potrzeb pacjentów. Integralną częścią platformy „Klinika24” stanowi aplikacja „MojeZdrowie24”, która oferuje wiele funkcjonalności, między innymi elektroniczną książeczkę zdrowia, w której można przechowywać wyniki badań i dokumentację medyczną, którą można następnie udostępnić lekarzowi w czasie wizyty.

- To, co pacjenci szczególnie doceniają, to możliwość rejestracji do lekarza za pomocą aplikacji poprzez udostępnione terminarze wizyt stacjonarnych oraz zdalnych. Stanowi to dodatkowy kanał umożliwiający umówienie się na wizytę, czy jej odwołanie, nie tylko w godzinach pracy placówki, ale także poza nimi. Co ważne, nie trzeba mieć także swojego konta na platformie – wystarczy jednorazowo wprowadzić swoje dane. Każdy dorosły może także dodać do swojego konta osobę małoletnią i zarządzać wizytami do specjalistów dla określonej grupy wiekowej – mówi dyrektor Weiss.

- Fakt, że pacjent sam podejmuje decyzję o wizycie, daje korzyści także nam, jako jednostce medycznej. Odciąża to pracowników rejestracji, którzy mogą się skupić na innych, bardziej skomplikowanych zadaniach. Aplikacja przypomina też o umówionych wizytach, umożliwia przeglądanie kalendarza i sprawdza czy inny pacjent nie zwolnił terminu – dodaje.

Można płacić za wizytę online

Dyrektor Weiss pozytywnie ocenia możliwość realizacji płatności za komercyjne wizyty stacjonarne za pomocą aplikacji. Pacjent może wybrać, czy chce zapłacić na miejscu w placówce czy też online. Nie wymaga to żadnych dodatkowych czynności, dzięki czemu czas pobytu w przychodni skraca się do wymaganego minimum. W przypadku komercyjnych tele- czy wideokonsultacji płatność pobierana jest z góry online i nie trzeba przysłowiowo „ścigać” pacjenta w razie, gdy umówiona konsultacja nie dojdzie do skutku z jego winy.

Zdecydowaną korzyścią dla pacjenta jest też to, że po każdej wizycie u lekarza (stacjonarnej lub zdalnej) pacjent ma możliwość wglądu w swoją dokumentację medyczną, wystawione e-Skierowania, e-Recepty czy zalecenia. Wszystko znajduje się tuż pod ręką w jednym miejscu – aplikacji mobilnej.

- Nasze plany obejmują poszerzanie oferty związanej z nowoczesnymi technologiami, która będzie z pewnością ewoluowała. Populacja naszych pacjentów jest bardzo młoda, a smartfony stały się częścią ich życia. To są ludzie, którzy żyją ze smartfonem w ręku, korzystają z najnowszych technologii, i co najważniejsze, chcą z nich korzystać, bo jest to dla nich wygodne – podkreśla dyrektor Karolina Weiss.

 

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum