Michał Boni: w 2014 r. karta ubezpieczenia zdrowotnego i numer 112

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 18 października 2012 14:03

Do 2014 r. chcemy wprowadzić kartę ubezpieczenia zdrowotnego i w pełni wdrożyć numer 112, umożliwiający wzywanie pomocy - zapowiedział w czwartek (18 października) minister administracji i cyfryzacji Michał Boni. Szef MAC przypomniał, że od 1 stycznia 2013 r. za pomocą numeru PESEL będzie możliwa weryfikacja ubezpieczenia zdrowotnego w przychodniach i szpitalach.

Michał Boni: w 2014 r. karta ubezpieczenia zdrowotnego i numer 112
Fot. Adobe Stock. Data Dodania: 16 grudnia 2022

Testy systemu ruszyły 15 października.

- Lekarz nie będzie się zajmował potwierdzaniem uprawnień pacjenta, tylko leczeniem - podkreślił Boni. 

Minister zapowiedział, że od 1 stycznia 2014 r. w pełni będzie wdrożony numer 112, umożliwiający wyzwanie pomocy.

- Myślimy o tym, jak różne rodzaje władzy publicznej mogą informować ludzi o różnego rodzaju zagrożeniach: pożar, powódź, wścieklizna w lesie, czy dziecko, które zginęło w galerii handlowej - powiedział Boni. Dodał, że koszt takiego systemu ostrzegawczego to około 40 mln zł, a powinien on zostać wdrożony do 2015 r.

Rusza weryfikacja ubezpieczenia

Jak informowaliśmy w portalu rynekzdrowia.pl w poniedziałek (15 października) oddziały NFZ z województw: mazowieckiego, świętokrzyskiego i kujawsko-pomorskiego rozpoczęły przyjmowanie wniosków i wydawanie upoważnień świadczeniodawcom, którzy wezmą udział w testach systemu elektronicznej weryfikacji uprawnień świadczeniobiorców (eWUŚ).

Kolejne województwa będą przystępowały do testów w drugiej połowie października i listopadzie. Od 1 stycznia pacjenci udający się do lekarza - w szpitalu, przychodni czy w gabinecie będą mogli przedstawić tylko PESEL i dokument potwierdzający tożsamość.

Czytaj.System weryfikacji świadczeniobiorców: testy od 15 października

W pierwszym okresie o kolejności nadawania dostępu do eWUŚ będą decydowały oddziały NFZ. Pozostałe wnioski mają być rozpatrywane w miarę ich napływania do Funduszu. Wydane upoważnienia będą obowiązywały także po 1 stycznia i nie będzie potrzeby ich uaktualniania.

Sejm uchwalił pod koniec lipca nowelizację ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, która wprowadza dostęp online do Centralnego Wykazu Ubezpieczonych, który prowadzi NFZ. System pozwoli na sprawdzenie, czy osoba korzystająca ze świadczeń zdrowotnych jest ubezpieczona.

Brak ubezpieczenia to kłopot NFZ

Pracownicy rejestracji w placówkach medycznych, wpisując do systemu informatycznego PESEL pacjenta, będą mogli w ciągu kilku sekund otrzymać z NFZ informację o jego ubezpieczeniu. W przypadku noworodków i niemowląt do trzeciego miesiąca życia weryfikowany może być PESEL rodziców. Pacjent w rejestracji będzie musiał okazać dokument z numerem PESEL.

Po otrzymaniu informacji o braku ubezpieczenia pacjent będzie mógł złożyć oświadczenie, że je posiada, i na tej podstawie otrzyma świadczenie zdrowotne. Informacja o braku ubezpieczenia może być przekazana przez NFZ np. w sytuacji, gdy pracodawca w wyniku zaniedbania nie zgłosił pracownika do rejestru. Pacjent, składając oświadczenie, będzie ponosił odpowiedzialność za przekazane w nim informacje.

NFZ będzie płacił za wykonane świadczenia, a potem sprawdzał, czy pacjent był uprawniony, by je otrzymać. Proponowane rozwiązania gwarantują świadczeniodawcy, że NFZ nie odmówi rozliczenia takiego świadczenia z powodu braku uprawnień, gdy okaże się, że udzielił świadczenia pacjentowi, którego prawo zostało potwierdzone (elektronicznie, przez złożenie oświadczenia lub okazanie dokumentu).

W przypadku, gdy okaże się, że pacjent był nieuprawniony do świadczenia, np. złożył fałszywe oświadczenie, to NFZ będzie egzekwował od niego zwrot kosztów usługi oraz nienależnej refundacji leku. NFZ będzie miał możliwość odzyskania tych środków w postępowaniu egzekucyjnym na drodze administracyjnej, a nie sądowej. Dotychczas to na świadczeniodawcy ciążył obowiązek egzekwowania od nieuprawnionej osoby kosztów udzielonego mu świadczenia.

112 w całym kraju do końca 2013 r.

Zintegrowany System Powiadamiania Ratunkowego w Polsce, który będzie obejmował numer 112 i inne numery alarmowe, ma działać w szesnastu Wojewódzkich Centrach Powiadamiania Ratunkowego i dodatkowo w Radomiu. Ma rozpocząc funkcjonowanie w całym kraju do końca 2013 roku. Obecnie działa tylko w Poznaniu, Gdańsku, Olsztynie, Wrocławiu i w Kielcach, obsługując tereny powiatów - stolic województw.

Obecnie, zgodnie z ujednoliconą procedurą, operator odbierając zgłoszenie, zbiera równocześnie podstawowe dane rozmówcy i ma możliwość nawiązania kontaktu z policją, strażą pożarną lub pogotowiem. Przekazuje zgłoszenie odpowiednim służbom i zapisuje dane na specjalnej "formatce". W przyszłości to ona, wraz z mapą miejsca zdarzenia, trafi bezpośrednio do ratowników.

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum