Medicover testuje telediagnostykę w badaniu pacjentów na odległość

Autor: PW • Źródło: Medicover, Rynek Zdrowia29 kwietnia 2021 13:01

Testy w Medicover obejmują m.in. przesyłanie do lekarza obrazów gardła, wnętrza ucha oraz zapisu dźwięku z osłuchiwania płuc, serca po badaniu wykonanym przez pacjenta w domu.

Testy telediagnostyczne w Medicover obejmują m.in. przesyłanie do lekarza obrazów gardła, wnętrza ucha oraz zapisu dźwięku. Fot. Shutterstock (zdj. ilustracyjne)
  • Medicover przetestował dwa rozwiązania w zakresie telemedycyny, które pozwalają na zdalne diagnozowanie dzięki autobadaniu jakie wykonuje pacjent instruowany przez lekarza
  • Jedno z rozwiązań umożliwia pacjentowi zebranie i przesłanie do lekarza danych medycznych w formie obrazów gardła, wnętrza ucha i zapisu dźwięku osłuchiwania płuc lub serca
  • W drugim rozwiązaniu na podstawie danych z ankiety program podpowiada jakie konkretne pomiary należy wykonać kompatybilnym urządzeniem służącym do telediagnostyki

Jak zauważają eksperci Medicover, konsultacje z lekarzem za pośrednictwem komputera i urządzeń mobilnych mogą być w niektórych przypadkach bardzo przydatnym rozwiązaniem m.in. dla pacjentów chorujących przewlekle.

Precyzję stawianej w trakcie teleporady diagnozy poprawiłoby włączenie do niej elementów badania pacjenta np. oceny gardła czy ucha, osłuchania płuc w przypadku infekcji dróg oddechowych, oceny zmian skórnych, mierzenia parametrów oceniających obiektywnie funkcje życiowe.

Telediagnostyka - korzyści dla pacjentów i świadczeniodawców

Medicover oferuje pacjentom teleporady z udziałem lekarzy ponad 60 specjalizacji, realizowane drogą telefoniczną lub poprzez internetowy czat. W oparciu o to doświadczenie firma postanowiła zweryfikować użyteczność wybranych innowacyjnych rozwiązań telediagnostycznych, zakładając ich wdrożenie w praktyce.

- W ostatnim czasie pojawiło się przynajmniej kilka rozwiązań, które potencjalnie odpowiadają jakości świadczonych przez nas usług i spełniają nasze ambicje w zakresie rozwoju w tym obszarze. Pozwalają one na zdalne badanie i diagnostykę oraz monitorowanie parametrów życiowych w chorobach przewlekłych, co wiąże się z szeregiem korzyści zarówno dla pacjenta, jak i świadczeniodawców - mówi dr n. med. Piotr Soszyński, dyrektor ds. strategicznego doradztwa medycznego w Medicover Polska.

Dotychczas Medicover przetestował dwa nowoczesne rozwiązania w zakresie telemedycyny. Pozwalają one na zdalne diagnozowanie i kontrolę leczenia m.in.: infekcji ucha, bólu gardła, gorączki, przeziębienia i grypy, czyli ogólnie infekcji dróg oddechowych, ale także ukąszeń, alergii i typowych chorób skóry.

 Badanie w trybie online

Pierwszym z nich jest urządzenie Higo, które umożliwia pacjentowi w domowych warunkach zebranie i przesłanie do lekarza danych medycznych w formie obrazów gardła, wnętrza ucha i zapisu dźwięku osłuchiwania płuc lub serca.

Jak przekonują eksperci Mevicover, są to dokładnie te same informacje, które lekarz zbiera przy bezpośrednim kontakcie z pacjentem w gabinecie lub podczas wizyty domowej, a następnie stawia diagnozę. Oprócz możliwości samodzielnego dokonania badania podmiotowego przy pomocy sztucznej inteligencji, dbającej o jakość badania, i przesłania kompletu informacji potrzebnych do postawienia diagnozy do lekarza, Higo umożliwia dokonanie badania w trybie online, pod kierunkiem lekarza.

Drugim rozwiązaniem jest TytoCare - system również wykorzystujący synergię elektronicznego narzędzia diagnostycznego i aplikacji na smartfonie do przeprowadzenia autobadania.

Pierwszym etapem autobadania pacjenta jest wypełnienie formularza dotyczącego aktualnego stanu zdrowia, zaobserwowanych objawów chorobowych na poziomie aplikacji mobilnej. Na podstawie danych z ankiety program podpowiada jakie konkretne pomiary należy wykonać kompatybilnym urządzeniem służącym do telediagnostyki.

Aplikacja wspiera pacjenta w poprawnym używaniu sprzętu, poprzez dokładne instrukcje i wizualizacje, ułatwiające zebranie jakościowych danych medycznych. Końcowym etapem jest pozyskanie informacji zwrotnej od lekarza prowadzącego - diagnozy i dokumentacji medycznej.

Telemedycyna - to już nie są gadżety

- Jako Medicover chcemy nie tylko nadążać nad rozwojem telemedycyny, ale i nadawać jej kierunek, wyznaczać standardy. Zdajemy sobie sprawę, że w parze z dynamicznym rozwojem technologicznym, musimy inwestować również w budowanie świadomości pacjentów na temat nowych rozwiązań, bo świadomy, wyedukowany pacjent to najlepszy partner dla lekarza w skutecznym procesie leczniczym - dodaje dr Piotr Soszyński.

Jak przekonuje scenariusz, zakładający, że pacjent będzie miał w domu nieco bardziej rozbudowany zestaw diagnostyczny, dzięki któremu będzie mógł przesłać lekarzowi szerszy zestaw danych i umożliwić pełniejszą zdalną ocenę stanu zdrowia, jest jak najbardziej realny w najbliższej przyszłości.

- Testowane rozwiązania wydają się szczególnie użyteczne dla rodzin z dziećmi, które często chorują na infekcje oddechowe - podsumowuje dr Piotr Soszyński.

 

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum