×
Subskrybuj newsletter
rynekzdrowia.pl
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole

Marcin Węgrzyniak: transformacja cyfrowa zmienia ochronę zdrowia w Polsce

Autor: MAK/Rynek ZdrowiaOpublikowano: 18 listopada 2020 15:01

Usługami zdrowotnymi zajmują się dzisiaj nie tylko podmioty medyczne. Interesująca jest aktywność firm ubezpieczeniowych, które oferują je w coraz szerszym zakresie i posiadają rozproszoną sieć placówek medycznych realizujących świadczenia - mówi dr Marcin Węgrzyniak , ekspert ds. ochrony zdrowia w Pentacomp Systemy Informatyczne SA.

Marcin Węgrzyniak: transformacja cyfrowa zmienia ochronę zdrowia w Polsce
Fot. Adobe Stock. Data Dodania: 16 grudnia 2022

Rynek Zdrowia: - Jak ocenia pan wpływ pandemii na cyfryzację ochrony zdrowia? Czy obecna sytuacja zahamowała ten proces, czy wprost przeciwnie?

Marcin Węgrzyniak: - Druga fala pandemii kolejny raz cyfryzuje polską ochronę zdrowia w sposób przyspieszony. Większość porad odbywa się w trybie telefonicznym lub on-line. Dodatkowo ubezpieczyciele komercyjni w sposób wzmożony kontraktują usługi teleporad z placówkami medycznymi.

W związku ze zwiększonym popytem znacząco wzrosła także oferta narzędzi IT do przeprowadzania zdalnych wizyt przeznaczona dla placówek medycznych i prywatnych praktyk lekarskich. Należy się spodziewać, że ta oferta zostanie jeszcze poszerzona.

- Załóżmy, że podmiot medyczny chce wdrożyć nowy system informatyczny. Oferta rynkowa rośnie, co z jednej strony cieszy, a z drugiej może jednak utrudniać wybór. Na co zarządzający placówką powinni zwrócić szczególną uwagę?
- Usługami zdrowotnymi zajmują się dzisiaj nie tylko podmioty medyczne. Interesująca jest aktywność firm ubezpieczeniowych, które oferują je w coraz szerszym zakresie i posiadają rozproszoną sieć placówek medycznych realizujących świadczenia. W tym przypadku przewagę konkurencyjną w zakresie jakości obsługi klienta może dać im zestaw e-usług dla pacjentów. Do podstawowych należą możliwość zdalnej rejestracji na wizytę oraz dostęp do danych i dokumentów medycznych z poziomu portalu pacjenta lub aplikacji mobilnej.

W ogólnym ujęciu znaczące jest, aby narzędzie IT było kompleksowe i nadążało za zmianami w systemach centralnych. Powinno zapewniać bieżący dostęp do historii chorób pacjenta oraz umożliwiać wystawianie e-recept, e-skierowań czy e-zwolnień. Ważna jest także zdolność pobierania dokumentacji medycznej, na przykład historii recept, z innych placówek.

- Zdecydowanie gabinetom potrzebne są holistyczne, nowoczesne rozwiązania. Co jednak w przypadku, kiedy placówka, sieć medyczna czy ubezpieczyciel ma już system informatyczny? Trzeba go wymienić czy jest jakieś inne wyjście?
- Rozwój cyfryzacji ochrony zdrowia egzekwuje pewne zmiany w systemach podmiotów medycznych, ale absolutnie nie wymusza ich wymiany. Rynek oferuje gotowe narzędzia służące do integracji wielu placówek oraz do komunikacji z rozwiązaniami centralnymi. Szereg sprawdzonych rozwiązań, skierowanych zarówno do usługodawców, jak i producentów oprogramowania ma w swoim portfolio Pentacomp. Nasze narzędzia wykorzystują powszechnie akceptowane w Polsce, międzynarodowe standardy integracyjne HL7 i IHE i umożliwiają między innymi proste połączenie z systemem P1 czy ZUS.

Dzięki gotowym konektorom do e-recepty, e-skierowania, deklaracji POZ (mało kto wie, że pacjenci mają już możliwość składania deklaracji przez Internetowe Konto Pacjenta) czy eZLA, z niemal każdego systemu gabinetowego można stworzyć kompleksowe narzędzie. Dzięki takim „pakietom integracyjnym” ujednolicenie oprogramowania medycznego wykorzystywanego w sieci placówek i dostosowanie go do nowych przepisów jest znacznie łatwiejsze i tańsze.

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

    Najnowsze