MZ: zdalna pomoc medyczna w nocy i święta dla osób podejrzewających u siebie COVID-19

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 28 kwietnia 2020 16:28

MZ uruchomiło zdalną teleporadę, która pozwala pacjentom na łatwy i szybki kontakt z pracownikiem medycznym za pomocą wideorozmowy, chatu lub telekonferencji. Przeznaczona jest przede wszystkim dla osób, które podejrzewają u siebie COVID-19 lub są na kwarantannie, a ich stan zdrowia wyraźnie się pogorszył - poinformował we wtorek (28 kwietnia) resort zdrowia.

FOT. Shutterstock (zdjęcie ilustracyjne)

- To bardzo wygodne rozwiązanie dla każdego, kto potrzebuje konsultacji medycznej, bo zaobserwował u siebie niepokojące objawy, albo miał kontakt z kimś zakażonym i źle się czuje. Umożliwia ono odbycie konsultacji lekarskiej i otrzymanie zaleceń, takich jak podczas tradycyjnej wizyty, a jednak bez wychodzenia z domu i bez konieczności bezpośredniego kontaktu z pracownikiem medycznym. To szczególnie ważne dla osób starszych albo z grupy podwyższonego ryzyka - podkreślił Janusz Cieszyński, wiceminister zdrowia.

Resort zaznaczył, że dzięki teleporadzie pacjent zyskuje dostęp do porady medycznej niezależnie od miejsca, w którym jest, a także pory dnia, ponieważ personel medyczny jest dostępny przez 24 godziny na dobę, także w niedzielę i święta. Podczas konsultacji, o ile zajdzie taka potrzeba, pacjent otrzyma e-receptę i e-zwolnienie, a w uzasadnionych przypadkach zalecenie wizyty w placówce medycznej lub kontaktu ze stacją sanitarno-epidemiologiczną.

Formularz teleporady dostępny jest na stronie: pacjent.gov.pl/teleporada. Należy go wypełnić, podając imię, nazwisko, wiek, PESEL, adres, mail, telefon i zaczekać na kontakt z pracownikiem medyczny. Na podany adres e-mail otrzymamy wiadomość z instrukcją, jak połączyć się z lekarzem lub pielęgniarką za pomocą komputera, laptopa lub przez telefon. Komputer lub laptop musi mieć głośniki, kamerę i mikrofon. Jeżeli nie mamy dostępu do odpowiedniego sprzętu, możemy skorzystać z telefonu.

Gdy termin teleporady będzie się zbliżał, pacjent otrzyma SMS z taką informacją, a następnie e-mail z linkiem, w który należy kliknąć, by połączyć się z lekarzem lub pielęgniarką.

Od momentu wysłania przez pacjenta formularza do udzielenia teleporady może minąć od kilkunastu minut do kilku godzin, w zależności od liczby dyżurującej kadry medycznej i czekających pacjentów. Niestety, jeśli przepadnie termin teleporady (tzn. nie skorzystamy z wysłanego linka w czasie, gdy będzie na nas czekał lekarz lub pielęgniarka), wracamy na koniec kolejki.

- Teleporada w formie wideo, chatu lub telefonu to kolejne rozwiązanie, które oddaliśmy pacjentom, aby ułatwić im dostęp do opieki medycznej w czasie epidemii w dowolnym czasie i miejscu. Poza teleporadą w serwisie pacjent.gov.pl dostępne są również chatbot, który odpowiada na pytania dotyczące koronawirusa oraz wirtualne narzędzie oceniające prawdopodobieństwo zakażenia się wirusem. Wszystkie te aplikacje są proste w obsłudze i każdy pacjent bez względu na wiek może z nich korzystać - przypomniał Cieszyński.

Klaudia Torchała

 

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum