Liczba teleporad w przychodniach spadła. Prawdopodobnie przez nowe wyceny

Autor: KM • Źródło: Rynek Zdrowia15 marca 2022 06:09

Od lipca 2021 roku udział teleporad w całkowitej liczbie świadczeń udzielanych w ramach POZ zmniejszył się. Powód? Prawdopodobnie jest nim zmiana sposobu finansowania.

Liczba teleporad w przychodniach spadła. Prawdopodobnie przez nowe wyceny
W roku 2021 średni udział teleporad we wszystkich świadczeniach POZ wyniósł 24,4 procent. Fot. Adobestock
  • Podczas posiedzenia doraźnego Zespołu problemowego ds. ochrony zdrowia Rady Dialogu Społecznego poruszono temat finansowania teleporad
  • Od lipca ubiegłego roku liczba takich świadczeń w POZ i AOS zmniejszyła się
  • Prawdopodobną przyczyną tego stanu jest zmiana sposobu ich finansowania

Teleporady. Od lipca 2021 jest ich mniej w przychodniach

Temat teleporad pojawił się na poniedziałkowym posiedzeniu doraźnego Zespołu problemowego ds. ochrony zdrowia Rady Dialogu Społecznego. Z danych, które zebrał Narodowy Fundusz Zdrowia wynika, iż począwszy od lipca udział teleporad udzielanych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej w ogólnej liczbie porad udzielanych przez lekarzy POZ, a także pielęgniarki POZ i położne POZ, zmniejszył się.

W lipcu wyniósł 15,4 proc., w kolejnych miesiącach utrzymywał się na niższym poziomie. W grudniu z kolei nastąpił niewielki pik do poziomu 18,1 procent. Średnio za cały rok 2021 udział świadczeń udzielanych w formie teleporad w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej ukształtował się na poziomie 24,4 procent. W znacznej mierze dotyczyło to przede wszystkim świadczeń udzielanych w formie teleporad przez lekarza POZ.

Przyczyna tkwi w pieniądzach. Zmienił się sposób finansowania

NFZ ocenia, że zmniejszenie udziału świadczeń udzielanych w formie teleporad w POZ było uwarunkowane zmianami w zakresie finansowania i mechanizmami prowadzonymi przez NFZ w zakresie finansowania świadczeń w podstawowej opiece zdrowotnej, skoordynowanej z udziałem świadczeń udzielanych zdalnie w relacji do ogółu udzielanych świadczeń.

Odnotowano również zróżnicowanie w korzystaniu z teleporad w poszczególnych oddziałach wojewódzkich: najmniej świadczeń w formie teleporad było udzielanych w województwie lubuskim, natomiast najwięcej - w województwie pomorskim.

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum