Informatyzacja buduje przewagę konkurencyjną

Autor: Dariusz Sobusik • • 10 lipca 2013 11:34

Obserwując placówki medyczne w Polsce możemy z całą pewnością stwierdzić, że stosowanie rozwiązań informatycznych stało się w nich codziennością, nieodzownym elementem wspierającym ich działalność - mówi Dariusz Sobusik, starszy menedżer produktu w dziale rozwiązań dla świadczeniodawców w pionie opieki zdrowotnej Asseco Poland S.A.. - Zmiany krajowych i europejskich przepisów oraz nowe oczekiwania ze strony pacjentów już od dłuższego czasu wymuszają wykorzystywanie systemów IT w trakcie realizacji świadczeń zdrowotnych.

Informatyzacja buduje przewagę konkurencyjną

Od ponad 10 lat funkcjonują w Polsce elektroniczne rozliczenia z głównym, publicznym płatnikiem świadczeń zdrowotnych - NFZ. Jeszcze dłużej wymagane jest elektroniczne przekazywanie danych przez pracodawców do ZUS. Z każdym rokiem obserwuje się wzrost oczekiwań i wymagań sprawozdawczych - zarówno w zakresie statystyki publicznej, jak również ze strony organów właścicielskich.

Przełomowa data

Wreszcie przed nami przełomowa data - 1 sierpnia 2014 roku - od której całość dokumentacji medycznej będzie musiała być prowadzona, przetwarzana i udostępniania w wersji elektronicznej.

Trudno więc wyobrazić sobie placówkę medyczną, która byłaby w stanie funkcjonować efektywnie bez sprawnego systemu informatycznego. Po "skoku cywilizacyjnym", który się naszym zdaniem dokona po wprowadzeniu obowiązkowej Elektronicznej Dokumentacji Medycznej - będzie to wręcz niemożliwe.

Nieodzowność stosowania systemów IT w ochronie zdrowia nie oznacza jednak, że nie ma miejsca na działania i decyzje zarządcze w dotyczące wyboru rozwiązań, zakresu ich wykorzystania czy wskazania celów, jakim systemy informatyczne mają służyć. Budowanie przewagi konkurencyjnej z wykorzystaniem systemu informatycznego polega m.in. na odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób go używać?

Ważne decyzje zarządcze
Systemy informatycznie od lat świetnie sprawdzają się w obszarze ograniczania kosztów własnych funkcjonowania przedsiębiorstw i podmioty ochrony zdrowia nie są tutaj wyjątkiem. Typowym przykładem jest ograniczenie kosztów administracyjnych - działy administracyjne (kadrowo-płacowe, finansowo-księgowe) liczące w "epoce papieru" kilkanaście-kilkadziesiąt osób (w zależności od wielkości zakładu) obecnie liczą kilka-kilkanaście osób. Daje to możliwość zaangażowanie wykwalifikowanego personelu administracyjnego w działalność operacyjną podmiotu i zwiększenie kontroli nad bieżącą działalnością.

Wymierne oszczędności przynosi także „zaprzęgnięcie informatyki" do zarządzania zasobami i zaopatrzeniem. Optymalizacja stanów magazynowych (szczególnie w zakresie leków), w magazynach centralnych i oddziałowych, organizacja dostaw w systemie just-in-time czy automatyzacja prac przy planowaniu zakupów i przeprowadzaniu postępowań przetargowych pozwalają ograniczać koszty materiałowe i osobowe związane z zaopatrzeniem.

Informatyka pomaga także optymalizować przychody - poczynając od kontroli indywidualnych kosztów leczenia pacjentów, poprzez sprawne przygotowanie materiałów do konkursów ofert organizowanych przez płatnika - po przygotowanie do akredytacji i wdrożenie systemu zarządzania jakością, co stanowi o konkurencyjności zakładu.

Systemy informatyczne to narzędzia, pozwalające kontrolować i optymalizować procesy, jednak dopiero całościowe, zintegrowane spojrzenie daje możliwość realnego zarządzania i zwiększania konkurencyjności. Dlatego tak ważne jest uruchomienie Zintegrowanego Systemu Informatycznego (ZSI), obejmującego współpracujące podsystemy HIS, ERP, LIS, RIS, PACS itd.

Zalety zintegrowanego systemu
Głównym walorem (ZSI) jest bieżący, szybki dostęp do informacji oraz możliwość analizy, co stanowi kluczowy czynnik podejmowania właściwych decyzji.

Dane dotyczące pacjenta raz wprowadzone do systemu są dostępne od razu dla wszystkich uczestników procesu leczenia. Pozwala to na skrócenie czasu obsługi pacjenta. W praktyce, po wdrożeniu ZSI obserwuje się kilkukrotne skrócenie czasu pobytu pacjenta w szpitalu (np. z kilkunastu do kilku dni), co wpływa na zwiększenie dostępności świadczeń zdrowotnych, przy jednoczesnym podniesieniu ich jakości.

Szybkość przepływu informacji w systemie wpływa też na zwiększenie bezpieczeństwa procesu leczenia, szczególnie w nagłych przypadkach, w których czas podjęcia decyzji i rozpoczęcia działań ma kluczowy wpływ na skuteczność terapii.

 

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum