Groyecki o e-zdrowiu: plany sektora publicznego powinny być wcześniej znane i komunikowane

Autor: Szymon Bijak • Źródło: Rynek Zdrowia19 listopada 2022 07:00

Krzysztof Groyecki, wiceprezes zarządu Asseco Poland SA, przyznał, że "wdrożenie najpierw e-recepty, a później e-skierowania, było motywowane pandemią, ale przygotowania do tych dwóch rozwiązań były dużo wcześniej". W trakcie Forum Rynku Zdrowia odpowiedział także o problemach dotyczących wdrażania e-usług.

Groyecki o e-zdrowiu: plany sektora publicznego powinny być wcześniej znane i komunikowane
Krzysztof Groyecki podczas Forum Rynku Zdrowia
  • — Na pewno finał, czyli wdrożenie najpierw e-recepty, a później e-skierowania, był motywowany pandemią, ale przygotowania do tych dwóch rozwiązań były dużo wcześniej. Przecież e-receptę zaprojektowano kilkanaście lat wcześniej — przyznał, w trakcie Forum Rynku Zdrowia, Krzysztof Groyecki
  • Wiceprezes zarządu Asseco Poland SA dodał także, że problemem, jeśli chodzi o wprowadzanie e-usług w kraju, jest "brak jasnego rozgraniczenia zadań między sektorem publicznym a prywatnym"
  • — Dużo bardziej jednak bylibyśmy zadowoleni — mówię tu w imieniu sektora prywatnego — gdyby te granice i plany sektora publicznego były wcześniej znane i podział zadań byłby wcześniej komunikowany, a także uzgadniany. To nasze marzenie — podkreślił Groyecki

Groyecki: "Nie można wdrażać wszystkiego na raz"

Podczas Forum Rynku Zdrowia Krzysztof Groyecki, wiceprezes zarządu Asseco Poland SA, mówił o zmianach i wyzwaniach w e-zdrowiu w Polsce. 

— Na pewno finał, czyli wdrożenie najpierw e-recepty, a później e-skierowania, był motywowany pandemią, ale przygotowania do tych dwóch rozwiązań były dużo wcześniej. Przecież e-receptę zaprojektowano kilkanaście lat wcześniej — przyznał.

Przypomniał, że na początku wdrożono e-receptę. — Okazało się, że zdecydowanie lepiej będzie się wdrażało rozwiązania informatyczne, wybierając takie newralgiczne punkty. Nie można wdrażać wszystkiego na raz. Trzeba znaleźć te miejsca, które przyniosą najwięcej korzyści i będą najważniejsze w odbiorze społecznym i na nich się skupić. I tak właśnie zrobiono — wyjaśniał.

Wiceprezes zarządu Asseco Polska SA nie miał wątpliwości, że "pandemia przyśpieszyła zdecydowanie poparcie społeczne dla tego projektu".

— Praktycznie odbywało się to bez żadnych protestów — zarówno ze strony korporacji zawodowych, jak i pacjentów. To na pewno pomogło. Drugim takim bodźcem było to, że postanowiono, że od 1 stycznia 2021 roku refundowane będą wyłącznie recepty w postaci elektronicznej — dodał Groyecki. 

Wspomniane projekty udało się wdrożyć w rekordowym czasie, dzięki współpracy rządu, CSIOZ i dostawców biznesowych.

"Bylibyśmy zadowoleni, gdyby plany sektora publicznego były wcześniej znane"

Wiceprezes zarządu Asseco Polska SA diagnozował również problemy, jeśli chodzi o wdrażanie e-usług w Polsce. 

— Problem widzę w braku jasnego rozgraniczenia zadań między sektorem publicznym a prywatnym — podkreślił Krzysztof Groyecki. 

— Tutaj trzeba w sposób jednoznaczny powiedzieć, kto ma inicjatywę i kto prowadzi tego typu projekty. Natomiast, jeśli chodzi o realizację, mieliśmy kilkakrotnie do czynienia z nie do końca klarowną sytuacją. Kto ma prowadzić wdrożenie? Czy ktoś ma za to płacić? Świadczeniodawca, płatnik, a może Ministerstwo Zdrowia? Wydaje mi się, że w tych projektach, o których mówiłem na początku, e-recepcie i e-skierowaniu, problemy szybko odrzucono i ta współpraca była bardzo dobra. I to ona właśnie doprowadziła do wdrożenia — dodał. 

Krzysztof Groyecki przyznał w trakcie rozmowy, że ma nadzieję, że owocna współpraca zostanie zachowana przy okazji kolejnych wdrożeń.

— Dużo bardziej jednak bylibyśmy zadowoleni — mówię tu w imieniu sektora prywatnego — gdyby te granice i plany sektora publicznego były wcześniej znane i podział zadań byłby wcześniej komunikowany, a także uzgadniany. To nasze marzenie — zakończył Groyecki. 

 

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum