Zaskakujące odkrycia naukowców. Co nowego zaobserwowali w ciele człowieka?

Autor: rp.pl/Rynek Zdrowia • • 13 stycznia 2020 08:02

Co nowego odkryto w ciele człowieka w 2019 r. - wylicza Rzeczpospolita. Jedno z odkryć należy do Polaków. Naukowcy z Katedry i Kliniki Chirurgii Klatki Piersiowej Śląskiego Uniwersytetu Medycznego odkryli dodatkową funkcję przepony.

Rembrandt. Lekcja anatomii. Fot. Wikipedia.

Przepona jest głównym mięśniem oddechowym i barierą anatomiczną, która oddziela od siebie jamę brzuszną i klatkę piersiową. Czynności oddechowe przepony wspomagają pracę układu sercowo-naczyniowego i limfatycznego, oraz zapewniają stabilność odcinka lędźwiowego kręgosłupa.

Polscy naukowcy odkryli, że przepona wpływa także na utrzymanie równowagi statycznej przez człowieka. Dzieje się tak, ponieważ moduluje ciśnienie w jamie brzusznej.

Innym zyskującym odkryciem są dodatkowe mięśnie u zarodków w łonie matki. Naukowcy odkryli, że ludzkie zarodki posiadają dodatkowe mięśnie dłoni i stóp, przypominające te, które znajdują się u jaszczurek. Znikają one przed urodzeniem: są wchłaniane przez inne mięśnie. Naukowcy podkreślają, że te nowo odkryte tzw. mięśnie jaszczurki, to prawdopodobnie jedne z najstarszych pozostałości ewolucji obserwowanych u ludzi. Uważają, że dodatkowe mięśnie, które potem zanikają, przyczyniają się do wytworzenia sprawności kciuków. Odkrycie może rzucić więcej światła na powstawanie wad wrodzonych związanych z deformacjami kończyn.

W 2019 roku naukowcy odkryli również nowy narząd w ciele człowieka, który może odpowiadać za uczucie bólu. Szwedzcy badacze zaobserwowali pod skórą narząd podobny do siatki, który składa się z komórek glejowych znajdujących się na granicy naskórkowo-skórnej. Może on być odpowiedzialny za uczucie bólu mechanicznego. Na razie badacze zlokalizowali ten narząd u myszy i przetestowali, jak działa.

Czytaj: rp.pl