Wpisy w mediach społecznościowych wpływają na nasze myślenie o pandemii. Pytanie, jak? W czasie pandemii media społecznościowe przyczyniły się do rozpowszechniania informacji, ale także do dezinformacj Fot. Archiwum

Badania naukowców z Northwestern University pokazały, że błędne myślenie o COVID-19 nasila się wraz z liczbą tweetów czytanych na ten temat.

Badacze przyjrzeli się temu, jak wpisy w mediach społecznościowych, w tym wypowiedzi naukowców i polityków wpływają na przekonania ludzi na temat koronawirusa i jego działania. W tym celu, z pomocą sztucznej inteligencji przeanalizowali ponad 93 mln tweetów pochodzących od prawie 9 mln użytkowników. Wyniki pracy systemu AI połączyli z modelami epidemiologicznymi.

Analiza pokazała po pierwsze, że błędne myślenie o COVID-19 nasila się w raz z liczbą tweetów czytanych na ten temat. Jednocześnie, im więcej razy jakiś tweet został przekazany dalej, tym bardziej ludzie mu wierzą i częściej sami go ponownie publikują.

Materiały naukowe np. fachowe publikacje oraz nienaukowe - np. wypowiedzi polityków mają podobny wpływ.

- W czasie pandemii media społecznościowe przyczyniły się do rozpowszechniania informacji, ale także do dezinformacji i do zniekształcania powszechnych przekonań o chorobie, jej leczeniu i strategiach radzenia sobie z nią - mówi prof. Yuan Luo, jeden z autorów opracowania, które ukazało się na łamach "Journal of Internet Medical Research".

- Nasze badanie pomaga ludziom zrozumieć i przemyśleć osobiste decyzje, które podejmują w obliczu pandemii. Wysyła ono ostrzeżenie, że spotykane na co dzień informacje mogą być prawdziwe lub fałszywe. Prowadzi ich także w kierunku informacji potwierdzonych naukowymi dowodami - podkreśla naukowiec.

Badacze zwracają uwagę, że politycy mogą np. niedokładnie wypowiadać się na temat skuteczności pewnych metod leczenia, czy twierdzić, że COVID-19 to niewielki problem. - Tego typu komentarze mają równie silne działanie, co prawdziwe dowody naukowe i wpływają na przekonania ludzi. Budzi to nasz niepokój - mówi badacz.

Zrozumienie tego, może zdaniem autorów pracy pomóc ekspertom w organizowaniu skutecznych przekazów.

- Naukowiec powinien być świadomy, że musi dotrzeć ze swoimi badaniami do ludzi. Jeśli nie włoży w to energii, jego wysiłki zostaną łatwo zrównoważone przez tych, którzy wypowiadają się nieodpowiedzialnie. Idąc tym tropem, może powinniśmy poświęcać także więcej uwagi informacyjnym kampaniom edukującym ludzi na temat szczepień, aby zwiększyć ich wpływ - kontynuuje ekspert.

Badacze nawołują jednocześnie przeciętnych użytkowników społecznościowych mediów do większej odpowiedzialności i sprawdzania faktów. - Trzeba mieć świadomość, że wszystko, co widzimy na Tweeterze wpływa na nasze nastawienia. Warto o tym pamiętać, zanim pozwoli się, aby czyjeś tweety zmieniły nasze opinie i zanim staniemy się częścią tego megafonu - podkreśla prof. Yuan Luo.

Naukowcy w podobny sposób zamierzają zbadać m.in. działanie mediów społecznościowych na przekonania odnośnie szczepień. Inne interesujące ich zagadnienie to wpływ pandemii na osoby o różnej płci i przynależności rasowej.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.