Witamina C pomaga ''zachować'' mięśnie po 50. roku życia Zjedzenie cytrusowego owocu, np. pomarańczy każdego dnia i surówki do obiadu powinno wystarczyć większości ludziom - uważają naukowcy. Fot. PTWP

Witamina C może chronić przed związanym z wiekiem spadkiem masy mięśni. Według naukowców większości ludzi wystarczy jeden cytrusowy owoc i surówka dziennie, aby zapewnić sobie odpowiednią jej dawkę.

Jak zauważyli naukowcy z University of East Anglia, osoby spożywające odpowiednie ilości witaminy C mają w późniejszym wieku najlepiej zachowaną masę mięśniową.

- Kiedy ludzie się starzeją, tracą masę mięśni szkieletowych i ich siłę. Osoby po 50-tym roku życia tracą nawet 1 proc. masy mięśniowej rocznie i taka utrata dotyczy ponad 50 mln ludzi na świecie. To duży problem, ponieważ może to prowadzić do kruchości i innych zaburzeń zdrowia, takich jak sarkopenia, fizyczna niesprawność, cukrzyca typu 2, obniżona jakość życia, a nawet do śmierci - alarmuje prof. Ailsa Welch, autorka publikacji, która ukazała się w piśmie "Journal of Nutrition".

Ryzyko problemów można jednak zmniejszyć.

- Wiemy, że spożycie witaminy C wiąże się z mięśniami szkieletowymi. Pomaga ona chronić komórki i tkanki przed potencjalnie szkodliwym wpływem wolnych rodników. Działające swobodnie wolne rodniki przyczyniają się do destrukcji mięśni i przyspieszają związane z wiekiem osłabienie - dodaje badaczka.

Naukowcy zwracają uwagę, że jak dotąd niewiele badań sprawdziło wpływ witaminy C na osoby starsze.

Przeanalizowali więc dane na temat 13 tys. osób w wieku od 42 do 82 lat, które brały udział w badaniu EPIC-Norfolk (European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition). Dane obejmowały m.in. masę mięśni uczestników, informacje o zwyczajach żywieniowych oraz stężeniu witaminy C we krwi.

- Przebadaliśmy dużą próbę mieszkańców Norfolk i odkryliśmy, że osoby z największym stężeniem witaminy C w diecie i we krwi miały największą masę mięśniową w porównaniu do tych o najniższym stężeniu witaminy - informuje jeden z badaczy, dr Richard Hayhoe.

- Byliśmy bardzo podekscytowani tym odkryciem, ponieważ pozwala ono sądzić, że uzyskiwana z diety witamina C jest ważna dla zdrowia mięśni u starszych mężczyzn oraz kobiet i może być przydatna w zapobieganiu związanej z wiekiem utracie mięśni - mówi specjalista.

Zdaniem badaczy to szczególnie ważna wiadomość, ponieważ witamina C jest łatwo dostępna w pożywieniu i suplementach.

Naukowcy mimo to odkryli, że aż 60 proc. mężczyzn i 50 proc. kobiet nie spożywało tyle witaminy C, ile powinni według obecnych zaleceń. A nie są to trudne zalecenia.

- Nie mówimy o potrzebie przyjmowania mega-dawek - zastrzega dr Hayhoe. - Zjedzenie cytrusowego owocu, np. pomarańczy każdego dnia i surówki do obiadu powinno wystarczyć większości ludziom.

Więcej informacji na stronie:

https://academic.oup.com/jn/advance-article/doi/10.1093/jn/nxaa221/5897318?searchresult=1

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.