Uwaga na wapń w tabletkach

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 07 czerwca 2010 12:10

Negatywne skutki przyjmowania zbyt dużych ilości wapnia widoczne są u coraz większej liczby osób - pisze "Journal of the American Society Nephrology".

Eksperci ostrzegają, że dostępne bez recepty i przyjmowane w nadmiarze suplementy mogą prowadzić do nadciśnienia i niewydolności nerek.

Przypadki hiperkalcemii, czyli podwyższonego poziomu wapnia we krwi, obserwowano często po 1900 roku, gdy picie dużych ilości mleka zalecano pacjentom cierpiącym na wrzody trawienne. Prowadziło to jednak do niebezpiecznego podwyższenia się poziomu wapnia, a w rezultacie zwiększało ryzyko wysokiego ciśnienia i niewydolności nerek. Kuracji mlecznych zaprzestano wraz z opracowaniem nowych metod leczenia wrzodów.

Dr Stanley Goldfarb i dr Ami Patel z Uniwersytetu Pensylwanii ostrzegają jednak, że ostatnio zaobserwowano niepokojący wzrost ryzyka hiperkalcemi, gdyż dostępne w aptekach suplementy zawierające wapń i witaminę D stały się bardzo popularne wśród osób cierpiących na osteoporozę lub chcących jej zapobiec. W wielu przypadkach brak ostrożności prowadzi do hospitalizacji.

– Suplementy zawierające wapń są nie tylko bezpieczne, ale też działają korzystnie, jeśli przyjmowane są w zalecanych dawkach. Problemem jest przyjmowanie ich w nadmiarze – mówi dr Goldfarb. – Należy jednak zauważyć, że nawet przy rekomendowanej dawce jakiegokolwiek lekarstwa ważny jest dokładny monitoring, a w przypadku pacjentów przyjmujących wapń lub witaminę D warto co rok sprawdzać poziom wapnia we krwi.

Według badaczy dzienne spożycie wapnia nie powinno przekraczać 1,2-1,5 grama dziennie. Szczególnie ostrożne powinny być kobiety w ciąży i po menopauzie, pacjenci po przeszczepach, osoby cierpiące na bulimię oraz osoby dializowane.

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum