Stres pourazowy: nieco pomóc może prosta gra komputerowa

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 14 stycznia 2019 13:05

Prosta gra komputerowa, taka jak popularna Tetris, może okazać się pomocna w łagodzeniu objawów stresu pourazowego - informują naukowcy na łamach pisma „Journal of Consulting and Clinical Psychology”.

Stres pourazowy: nieco pomóc może prosta gra komputerowa
Fot. archiwum (zdj. ilustracyjne)

Terapia, polegająca m.in. na grze w Tetris, popularną grę komputerową, w której należy dopasowywać do siebie spadające klocki, może być pomocna w zwalczaniu objawów stresu pourazowego.

Chodzi o niekontrolowane, intensywne wspomnienia, tzw. przebłyski (flashbacki), które pojawiają się jakiś czas po traumatycznym wydarzeniu.

Badania ich dotyczące prowadzili naukowcy niemieccy z Ruhr-Universitat w Bochum oraz szwedzcy z Karolinska Institutet. Naukowcy badali 20 pacjentów cierpiących na zespół stresu pourazowego.

- Zespół stresu pourazowego można prawidłowo leczyć dostępnymi metodami. Jednak jest dużo więcej pacjentów, niż miejsc prowadzenia terapii. Dlatego właśnie poszukuje się nowych metod, poza konwencjonalnym podejściem, które mogłyby złagodzić symptomy - wyjaśnia członek zespołu, Henrik Kessler.

Ok. 10 lat temu zespół Emily Holmes, która brała udział również w najnowszych badaniach, odkrył, że gra w Tetris może u zdrowych osób złagodzić intensywne reminiscencje po oglądaniu horrorów. Wystarczyło, że badani grali w Tetris zaraz po seansie filmowym.

W najnowszych badaniach zespół przyjrzał się efektom gry w Tetris u pacjentów z zespołem stresu pourazowego, którzy doświadczyli traumy kilka lat wcześniej.

W trakcie badań mieli oni zapisać na kartce jedno z traumatycznych wspomnień, nie mówiąc nikomu, o co dokładnie chodzi. Następnie przez 25 minut grali na tablecie w Tetris.

W ciągu kilku tygodni eksperymentów częstotliwość flashbacków zmalała u 16 na 20 pacjentów.

Naukowcy próbowali wyjaśnić ten mechanizm. Ich zdaniem, kiedy pacjent wizualizuje stresujące wspomnienie w szczegółach, aktywują się obszary mózgu odpowiedzialne za widzenie. Te same obszary są potrzebne do przetwarzania bodźców związanych z grą komputerową, taką jak Tetris.

Przywoływanie danego wspomnienia sprawia, że szlak zapamiętywania go staje się chwilowo "niestabilny". Jeżeli w tym czasie mózg potrzebuje zasobów do przetwarzania podobnych bodźców (w tym wypadku związanych z grą), wówczas flashback zostaje słabiej utrwalony w pamięci.

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum