- Pojawiły się opinie, że, być może - zamiast tworzenia nowej agencji - warto zatrudnić dodatkowe osoby np. w AOTMiT, NFZ lub NCBiR.
- Takiego rozwiązania nie braliśmy pod uwagę, chociażby dlatego, że Agencja Badań Medycznych będzie miała zupełnie inne kompetencje oraz zadania niż już działające instytucje. AOTMiT nie może inicjować badań naukowych. Zadaniem tej agencji jest, między innymi, ocenianie - na podstawie międzynarodowej literatury oraz wyników już dostępnych badań klinicznych prowadzonych przez firmy farmaceutyczne - czy dana terapia powinna być refundowana, czy nie. Natomiast ABM to jednostka inicjująca badania nad rozwojem nowych technologii medycznych. Agencja ta umożliwi wdrażanie konkretnych rozwiązań, w zależności od potrzeb naszego systemu opieki zdrowotnej.

- Dotyczyć to będzie nie tylko leków, ale również wyrobów medycznych?
- Tak, chcemy, aby ABM była partnerem zarówno dla przemysłu farmaceutycznego, jak i branży wyrobów medycznych. Jednym z trzech głównych grup zadań Agencji Badań Medycznych będzie prowadzenie analiz systemowych. Obecnie, z pozycji decydentów w Ministerstwie Zdrowia, nie dysponujemy wystarczającymi narzędziami analitycznymi pozwalającymi w jak najbardziej optymalny sposób dysponowania ogromnymi nakładami finansowymi, czyli pieniędzmi podatników przeznaczanymi na opiekę zdrowotną.

Dzisiaj dużo mówi się o medycynie opartej na wartościach i efektach terapii - m.in. o koncepcji Value Based Health Care. Tymczasem w Polsce minister zdrowia nie dysponuje możliwością zlecenia konkretnej analizy, pokazującej m.in., jak określone środki finansowe zainwestowane w daną technologię medyczną wpłyną na rozwój naszego systemu ochrony zdrowia i populację naszego kraju.

- Przejdźmy do kolejnej grupy zadań ABM, czyli niekomercyjnych badań klinicznych. Czy nowa agencja będzie niejako weryfikować w ten sposób rekomendacje już wydane przez prezesa AOTMiT?
- Nie ująłbym tych celów ABM w taki sposób. AOTMiT ocena daną technologię na podstawie istniejących badań i bardzo konkretnych wskazań. Jeśli natomiast badacze chcieliby rozszerzyć te wskazania - na przykład o inne grupy wiekowe chorych - bo podejrzewają, że dana terapia sprawdzi się w także w kolejnych wskazaniach, wówczas AOTMiT nie ma możliwości ani kompetencji, by podjąć się takiego zadania. Z kolei firmy farmaceutyczne nie zrealizują takich badań, ponieważ - np. w odniesieniu do wielu chorób rzadkich czy wąskich wskazań w pediatrii - nie jest to opłacalne.

comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.