Według GUS w 2016 r. na badania naukowe i prace rozwojowe wydano prawie 18 mld zł, z tego na rzecz jednostek o profilu medycznym przeznaczono 709,22 mln zł, czyli około 4 proc.

Dr Sierpiński tłumaczył, że ze względu na swą specyfikę badania medyczne nie powinny być finansowane wyłącznie w ramach szeroko rozumianych badań naukowych. Dlatego w wielu krajach zostały one wyodrębnione i zajmują się nimi specjalnie do tego powołane agencje, takie National Institutes of Health (USA) oraz Medical Research Council (Wielka Brytania).

W Polsce tę rolę ma pełnić Agencja Badań Medycznych, która w pierwszym roku działalności ma dysponować kwotą zaledwie 50 mln zł, ale w ciągu dekady jej środki mają wzrosnąć do 1 mld rocznie. Zostaną one wygospodarowane z budżetu państwa oraz Narodowego Funduszu Zdrowia.

- Środki, jakie uzyskamy z NFZ będą wracały do pacjentów, zostaną przeznaczone na badania niekomercyjne, a nie na administrację Agencji - zapewniał dr Sierpiński. Dodał, że najbardziej będą preferowane dziedziny o największym wpływie na stan zdrowia społeczeństwa, takie jak kardiologia i onkologia, a także pediatria i opieka nad kobietami w ciąży.

- Istotnym zadaniem Agencji będzie działalność analityczna w zakresie oceny wpływu podejmowania decyzji zarządczych na koszt funkcjonowania sytemu ochrony zdrowia - podkreślił dr Sierpiński.

Zbigniew Wojtasiński (PAP)

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.