Polscy naukowcy: nowa metoda badania ważnych biologicznie struktur DNA Opracowano metodę badawczą o szerokim spektrum zastosowań. Fot. archiwum (zdj. ilustracyjne)

Nową metodę badania ważnych biologicznie struktur DNA przedstawili naukowcy z Uniwersytetu Warszawskiego. Ich wyniki mają znaczenie w perspektywie badań kwasów nukleinowych czy poszukiwań leków, oddziałujących z określonymi sekwencjami lub strukturami przestrzennymi w DNA.

Zespół naukowców z Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego (UW) oraz Centrum Nowych Technologii UW, który tworzą: dr hab. Joanna Kowalska, dr Marcin Warmiński, prof. Jacek Jemielity oraz Marek Baranowski, opublikował na łamach czasopisma naukowego "Nucleic Acids Research" (NAR) wyniki eksperymentów dotyczące syntezy i charakterystyki oligonukleotydów znakowanych atomem fluoru na jednym z końców nici kwasu nukleinowego (DNA) oraz ich zastosowań w badaniach metodą fluorowego jądrowego rezonansu magnetycznego (19F NMR).

Publikacja badaczy Uniwersytetu Warszawskiego otrzymała od recenzentów czasopisma "Nucleic Acids Research" status "Breakthrough Paper" - artykułu przełomowego dla rozwoju nauki. Recenzenci docenili połączenie prostego i wydajnego podejścia syntetycznego, umożliwiającego otrzymanie fluorowanych cząsteczek DNA, z wykorzystaniem metody 19F NMR.

Połączenie to zaowocowało opracowaniem metody badawczej o szerokim spektrum zastosowań: od śledzenia zmian strukturalnych dupleksów DNA do monitorowania oddziaływań pomiędzy kwasem nukleinowym a białkami i małymi cząsteczkami - informuje w prasowym komunikacie UW.

Rezultaty opisane w publikacji otwierają nowe możliwości w badaniach poznawczych kwasów nukleinowych, a także mogą znaleźć zastosowanie w odkrywaniu leków oddziałujących, poprzez specyficzne wiązanie, z określonymi sekwencjami lub strukturami przestrzennymi w DNA.

"Większość opracowywanych dotychczas leków działa poprzez oddziaływanie z białkami. Leki oddziałujące z DNA są natomiast mało selektywne, a przez to toksyczne. Opracowanie metod umożliwiających odkrywanie cząsteczek oddziałujących tylko z wybranymi sekwencjami DNA, otwiera drogę do powstania leków charakteryzujących się znacznie mniejszą toksycznością" - komentuje dr hab. Joanna Kowalska z Wydziału Fizyki UW, współautorka artykułu, cytowana w prasowym komunikacie.

Opisane związki stanowią nowy rodzaj sond molekularnych do prostego wykrywania różnych wariantów przestrzennych DNA (tzw. struktur drugorzędowych), takich jak fragmenty dwuniciowe (dupleksy), a także bardziej nietypowe struktury - tzw. struktury niekanoniczne (G-kwadrupleksy i i-motywy). Znakowane fluorem fragmenty DNA umożliwiają badanie tych struktur za pomocą wrażliwej na zmiany strukturalne metody, jaką jest spektroskopia 19F NMR.

Tekst publikacji naukowców UW dostępny jest na stronie czasopisma „Nucleic Acids Research” pod adresem: https://academic.oup.com/nar/advance-article/doi/10.1093/nar/gkaa470/5854145.

Źródło: PAP - Nauka w Polsce

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

PARTNER SERWISU