Opisano pierwsze zastosowanie tzw. DNA origami w medycynie

Autor: rmf24.pl/Rynek Zdrowia • • 13 lutego 2018 14:02

Naukowcy z Arizona State University (ASU) i National Center for Nanoscience and Technology (NCNST) Chińskiej Akademii Nauk opisali na łamach czasopisma "Nature Biotechnology" pierwszy w pełni autonomiczny, zbudowany z cząstek DNA układ, który potrafi zmniejszyć rozmiary guza nowotworowego, odcinając mu dopływ krwi.

Badaczom udało się stworzyć w pełni autonomiczny, oparty na DNA system celowanej terapii przeciwnowotworowej Fot. Fotolia (zdjęcie ilustracyjne)

Po raz pierwszy udało się im stworzyć w pełni autonomiczny, oparty na DNA system celowanej terapii przeciwnowotworowej. Według prof. Hao Yana, szefa ASU Biodesign Institute's Center for Molecular Design and Biomimetics, technologia ta może być stosowana do wielu typów nowotworów, ponieważ wszystkie naczynia krwionośne odżywiające guzy są w zasadzie takie same - informuje rmf24.pl

Autorzy najnowszej pracy zastosowali prostą strategię, zaproponowaną przez badaczy z NCNST. Chodziło o odcięcie dopływu krwi do guza nowotworowego nie przez zablokowanie angiogenezy, czyli powstawania naczyń krwionośnych, ale przez stworzenie blokujących te naczynia zakrzepów.

W tym celu we wnętrzu przestrzennych nanostruktur trzeba było dostarczyć do guza cząsteczki enzymu, czynnika krzepnięcia krwi, trombiny. By upewnić się, że nanostruktury z substancją czynną dotrą do guza i dopiero tam się "rozpakują", trzeba było dołączyć do nich tak zwane aptamery DNA przyłączające się wyłącznie do białka, nukleoliny, występującego na powierzchni komórek nabłonka tkanki nerwowej i nieobecnego w komórkach zdrowych.

Wystarczyło podanie takich nanorobotów do krwiobiegu myszy, by w ciągu kilku godzin zgromadziły się w tkance nowotworowej.

Więcej: www.rmf24.pl