Odkrycie polskich naukowców nowego podtypu chłoniaka pozwoli skuteczniej leczyć chorych Naukowcy z Narodowego Instytutu Onkologii odkryli nowy podtyp chłoniaka. Fot. Arch. PTWP

Naukowcy z Narodowego Instytutu Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie odkryli podtyp nowotworu układu chłonnego.

• Dr Beata Grygalewicz: w przypadku nowotworów hematologicznych poznanie zaburzeń genetycznych i cytogenetycznych ma decydujący wpływ na dobór skutecznego leczenia
  • Wykrycie zmiany chromosomowej (chłoniaka z aberracją 11q) zwiększa szansę na całkowite wyleczenie pacjentów z agresywnym chłoniakiem

Jak mówi dr Beata Grygalewicz, kierownik Samodzielnej Pracowni Cytogenetyki Narodowego Instytutu Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie - Państwowego Instytutu Badawczego w Warszawie, współautorka odkrycia, w przypadku nowotworów hematologicznych, do których zalicza się chłoniaki i białaczki, poznanie zaburzeń genetycznych i cytogenetycznych ma decydujący wpływ na dobór skutecznego leczenia pacjenta.

Jak wyjaśnia w nowotworach hematologicznych znanych jest wiele nieprawidłowości chromosomowych. Detekcja tych zmian często potwierdza określony typ białaczki lub chłoniaka a wykrycie zamian cytogenetycznych, które są charakterystyczne dla danego nowotworu, jest wskazówką dla lekarza, nierzadko decydującą o doborze terapii.

W swoim laboratorium razem ze współpracowniczkami dr Grygalewicz wykorzystuje badania cytogenetyczne m.in. w diagnostyce chłoniaków.

Agresywny chłoniak Burkitta

- Jednym z najbardziej agresywnych typów chłoniaka jest chłoniak Burkitta. Jest to rzadko występujący nowotwór - w Polsce notuje się około 100 przypadków zachorowań rocznie. Cechą charakterystyczną tego nowotworu jest jego szybki wzrost, ponieważ podwojenie masy guza następuje w ciągu około 26 godzin - mówi specjalistka.

Zmianą chromosomową charakterystyczną dla tego chłoniaka jest najczęściej translokacja pomiędzy chromosomami 8 i 14. Prowadzi ona do aktywacji onkogenu MYC, znajdującego się na chromosomie 8. Onkogeny to zmutowane geny, przyczyniające się do rozwoju nowotworu. Aktywację genu MYC obserwuje się we wszystkich chłoniakach Burkitta - tłumaczyła dr Grygalewicz.

Co ważne, mimo dużej agresywności nowotwór ten jest wrażliwy na leczenie intensywną immunochemioterapią. Zastosowanie odpowiedniego protokołu leczenia prowadzi do całkowitego wyleczenia około 90 proc. pacjentów.

Abberacja 11q

Jak wyjaśniła genetyk, istnieje jednak mała grupa pacjentów z objawami chłoniaka Burkitta, u których stwierdza się pod mikroskopem komórki o wyglądzie odpowiadającym temu chłoniakowi, lecz nie wykazujące translokacji t(8;14), a tym samym aktywacji onkogenu MYC.

- W naszym laboratorium odkryłyśmy, że w komórkach tych pacjentów jest inna zmiana chromosomowa polegająca na powieleniu fragmentu długiego ramienia chromosomu 11 z jedoczesną utratą jego części końcowej. Taka nieprawidłowość, określana jako abberacja 11q - nie występuje w żadnym innym nowotworze. To nowy znacznik genetyczny definiujący chorobę bardzo zbliżoną do agresywnego chłoniaka Burkitta, lecz bez typowej translokacji t(8;14) - powiedziała dr Grygalewicz.

Szansa dla pacjentów z agresywnym chłoniakiem

Na razie nie wiadomo, jaki mechanizm genetyczny prowadzi do powstania tego chłoniaka. Istnieją podejrzenia, że może być on związany z zakłóceniami w dawce genów z rejonów powielenia i utraty na chromosomie 11, wyjaśniła genetyk.

Badania pokazały, że chłoniaki z aberracją 11q odpowiadają tak samo dobrze na terapię stosowaną w chłoniaku Burkitta i wyleczalność w tej grupie pacjentów jest porównywalnie wysoka. Jak podkreśla badaczka, wykrycie takiej zmiany chromosomowej zwiększa szansę na całkowite wyleczenie pacjentów z agresywnym chłoniakiem.

Odkrycie jej zespołu znalazło odzwierciedlenie w ostatniej klasyfikacji WHO Nowotworów Limfoidalnych, ponieważ obok klasycznego chłoniaka Burkitta została wprowadzona nowa jednostka chorobowa o nazwie "Burkitt-like lymphoma with 11q aberration". Podstawą do wyodrębnienia tej jednostki były publikacje autorstwa polskich naukowców. Dzięki temu lekarze mogą rozpoznawać nowego chłoniaka i dzięki temu skuteczniej leczyć pacjentów.

Publikacje stanowiące podstawę wyodrębnienia nowego podtypu chłoniaka w ostatniej klasyfikacji WHO ukazały się w takich czasopismach, jak "Medical Oncology", "Blood", "Tumor Biology". Kolejne prace zespołu dr Grygalewicz na ten temat opublikowały także: "American Journal of Clinical Pathology", "Modern Pathology" czy "Cancer Genetics".

PARTNER SERWISU