Nowa dziedzina w ochronie zdrowia. To medyczna genetyka molekularna. Rozporządzenie

Autor: oprac. WOK • Źródło: MZ, Rynek Zdrowia02 czerwca 2022 13:39

Ministerstwo Zdrowia opublikowało 2 czerwca na stronie Rządowego Centrum Legislacji projekt rozporządzenia wprowadzającego do systemu ochrony zdrowia nową dziedzinę. To medyczna genetyka molekularna.

Ministerstwo Zdrowia: Laboratoria genetyczne zyskają nowych specjalistów FOT. PAP/Roman Zawistowski
  • Na stronie RCL ukazało się w czwartek, 2 czerwca znowelizowane rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie specjalizacji w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia
  • W projekcie zmiany rozporządzenia chodzi o wprowadzenie do systemu ochrony zdrowia nowej dziedziny - medycznej genetyki molekularnej
  • Specjaliści w dziedzinie medycznej genetyki molekularnej znajdą zatrudnienie w wyspecjalizowanych laboratoriach genetycznych

Medyczna genetyka molekularna. Będzie szkolenie specjalizacyjne

Ministerstwo Zdrowia podaje, że przedmiotem zmienionego rozporządzenia ws. w sprawie specjalizacji w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia jest wprowadzenie nowej dziedziny ochrony zdrowia - medyczna genetyka molekularna, w której osoby zainteresowane będą mogły odbywać szkolenie specjalizacyjne.

Umożliwi to podniesienie w ramach kształcenia podyplomowego kwalifikacji zawodowych poprzez nabycie dodatkowej wiedzy i umiejętności w trakcie szkolenia specjalizacyjnego.

Ponadto w projekcie rozporządzenia został określony nowy wzór dyplomu potwierdzającego uzyskanie tytułu specjalisty w danej dziedzinie ochrony zdrowia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 24 lutego 2017 r. o uzyskiwaniu tytułu specjalisty w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia.

Kto może podjąć szkolenia specjalizacyjne z medycznej genetyki molekularnej

Wprowadzenie nowej dziedziny szkolenia specjalizacyjnego w dziedzinie medyczna genetyka molekularna umożliwi przystąpienie do szkolenia specjalizacyjnego osobom, które uzyskały tytuł zawodowy magistra lub magistra inżyniera lub równorzędny na kierunku studiów w zakresie biologii, biotechnologii lub mikrobiologii.

Przygotuje to specjalistów do przeprowadzania badań służących identyfikacji zmian w genomie człowieka, a także badań molekularnych, zwłaszcza wysokoprzepustowych badan genomowych w medycynie.

Specjaliści w dziedzinie medycznej genetyki molekularnej znajdą zatrudnienie w wyspecjalizowanych laboratoriach genetycznych.

"System opieki zdrowotnej zyska wysoko wyspecjalizowaną kadrę medyczną"

- Rozwiązanie to spowoduje, iż system opieki zdrowotnej zyska wysoko wyspecjalizowaną kadrę medyczną, która będzie posiadała wiedzę i umiejętności w wykonywaniu specjalistycznych badań i dodatkowych czynności diagnostyki w laboratoriach genetycznych - argumentuje Ministerstwo Zdrowia.

Resort wskazuje, że „kształcenie prowadzone w trybie szkolenia specjalizacyjnego zapewni pełen nadzór nad jakością kształcenia oraz kompetencjami przyszłych specjalistów”.

Szkolenie specjalizacyjne prowadzone będzie w jednostkach akredytowanych, w oparciu o program specjalizacji zatwierdzony przez ministra zdrowia.

Rozporządzenie - do pobrania pod tekstem.

DO POBRANIA