Naukowcy znaleźli sposób na depresję?

Autor: rmf24.pl/Rynek Zdrowia • • 16 marca 2016 10:36

Zespół naukowców z USA, Europy i Japonii odkrył substancję chemiczną, która może posłużyć do nowatorskiej terapii depresji. Badania prowadzono na zwierzętach.

Naukowcy znaleźli sposób na depresję? Fot. Fotolia

Zespół pracujący pod kierunkiem badaczy z University of California w Davis prowadził badania na zwierzęcych modelach depresji. Te pokazywały, że istotnym czynnikiem wywołującym proces zapalny, który ma swój wkład w pojawienie się tej choroby, jest enzym sEH, tak zwana rozpuszczalna hydrolaza epoksydowa. Inhibitory sEH, blokujące działanie tej hydrolazy, chronią naturalne lipidy w mózgu, które osłabiają proces zapalny. Związki te mogą być potencjalnie wykorzystane do leczenia depresji.

Wyniki badań pokazały, że odkryta w laboratorium Hammocka cząsteczka TPPU sprawdza się jako inhibitor sEH, ogranicza w mózgu myszy procesy zapalne i radykalnie zmniejsza objawy depresji. Jej działanie można przy tym zauważyć dość szybko, w przeciwieństwie do większości stosowanych w tej chwili leków, które przynoszą poprawę dopiero po kilku tygodniach.

W badaniach prowadzonych na próbkach mózgu osób zmarłych, które za życia cierpiały na depresję, chorobę afektywną dwubiegunową, czy schizofrenię, też zaobserwowano podwyższony poziom sEH.

Więcej: www.rmf24.pl