Naukowcy zidentyfikowali istotne geny wzrostu

Autor: Rzeczpospolita/Rynek Zdrowia • • 02 lutego 2017 09:45

Aż 83 warianty genów odpowiedzialnych za wzrost zidentyfikował zespół badaczy z Kanady, USA i Wielkiej Brytanii. To wynik badań, którym poddano 700 tys. osób.

Naukowcy zidentyfikowali istotne geny wzrostu
Dzięki nowej wiedzy będzie można identyfikować dzieci, które mogą mieć problemy z osiągnięciem odpowiedniego wzrostu. Fot. Archiwum

Do tego zadania zatrudniono 300 naukowców na pięciu kontynentach. Badacze odkryli geny, które mogą dodać nawet 2 centymetry do wzrostu - podaje Rzeczpospolita.

Proces wzrostu, podczas którego dziecko zamienia się w dorosłego człowieka był dotąd słabo poznany. Podobnie jak przyczyny osobniczych różnic we wzroście. Do tej pory naukowcy znali kilkaset genów, które wpływają na wzrost. Jednak ich wpływ był niewielki, ok. 1 mm. Tymczasem znaczenie m.in. odkrytego właśnie genu SCT2 jest ponad dziesięć razy większe.

Według naukowców dzięki nowej wiedzy będzie można identyfikować dzieci, które mogą mieć problemy z osiągnięciem odpowiedniego wzrostu. Będzie można również próbować zahamować aktywność genu SCT2, aby zredukować jego niekorzystne działanie i pozwolić dzieciom rosnąć, pisze dziennik.

Więcej: rp.pl