Naukowcy wyhodowali różne komórki oka

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 20 grudnia 2018 11:22

Japoński zespół zdołał zamienić komórki macierzyste w komórki rogówki, siatkówki i innych części oka. Zdaniem badaczy w przyszłości można będzie tę technikę wykorzystywać w celach terapeutycznych.

Naukowcy wyhodowali różne komórki oka
Zdaniem badaczy w przyszłości można będzie tę technikę wykorzystywać w celach terapeutycznych Fot. Fotolia (zdjęcie ilustracyjne)

Jak zwracają uwagę naukowcy z Uniwersytetu w Osace, odkrycie możliwości tworzenia tzw. indukowanych komórek macierzystych zapoczątkowało nową erę medycyny i badań biologicznych. Komórki te, tzw. IPS (ang. induced pluripotent stem cells - indukowane pluripotencjalne komórki macierzyste) można bowiem z pomocą technik biotechnologicznych uzyskać z innych komórek pobranych z organizmu, a mają one możliwość przekształcenia się w komórki różnego typu.

Wiele pozostaje jednak do zbadania w zakresie tego, jak zamieniać komórki macierzyste w komórki poszczególnych tkanek.

W nowym badaniu opisanym na łamach pisma "Cell Reports" naukowcy z Osaki opisali eksperyment, w którym uzyskali różnego typu komórki oka myszy, m.in. rogówki i siatkówki.

Udało im się tego dokonać, poddając komórki macierzyste działaniu różnych form białka zwanego lamininą, które w organizmie otacza różnego rodzaju komórki, m.in. w oku.

Różne formy białka prowadziły do powstania innych komórek, typowych dla poszczególnych części oka mysiego embrionu, w których dominowały takie same formy lamininy.

- Odkryliśmy, że różne izoformy lamininy wpłynęły na to, jak szybko komórki przemieszczały się na zewnątrz od punktu, w którym została zasiana kolonia i na gęstość, z jaką komórki w kolonii się łączyły - mówi jeden z autorów dokonania prof. Ryuhei Hayashi.

- Te różne zachowania odpowiadały rodzajom komórek, w jakie zamieniły się komórki macierzyste, pokazując, że mogliśmy otrzymać poszczególne komórki oka jedynie wybierając odpowiedni typ lamininy - wyjaśnia badacz.

Naukowcy dostrzegają w swoim odkryciu duży potencjał terapeutyczny.

- Obecnie, kiedy możemy wykorzystać różne formy lamininy do programowania komórek macierzystych, aby przekształciły się w różne części oka, możemy je pobrać i zastosować w leczeniu szeregu chorób oczu - twierdzi współautor badania prof. Kohji Nishida.