Naukowcy: starochiński lek może pomóc stwardnienie rozsiane

Autor: PAP Nauka w Polsce/Rynek Zdrowia • • 17 lutego 2012 10:12

Dichroa febrifuga to rosnący w Tybecie i Nepalu, wiecznie zielony krzew o niebieskich kwiatach i metalicznie niebieskich owocach. Jeden z jego składników blokuje reakcje powodujące choroby autoimmunologiczne - informuje "Nature Chemical Biology".

Z korzeni wspomnianej rośliny Chińczycy już od 2000 lat wytwarzają lek przeciwgorączkowy. Naukowcy z Harvard School of Dental Medicine w Bostonie odkryli, że halofuginon - pochodna aktywnego składnika korzeni - blokuje reakcje, które powodują choroby autoimmunologiczne.

Jak ustalono, halofuginon potrafi imitować niedobór aminokwasów,. W następstwie zarodźce malarii przestają rosnąć, hamowane jest wytwarzanie białek powodujących procesy zapalne.

Przestają też powstawać limfocyty Th17, związane np. z zapaleniami jelit czy stwardnieniem rozsianym. Jednocześnie nie są tłumione normalne reakcje immunologiczne.

Halofuginon może zatem okazać się skutecznym lekiem przeciwko chorobom autoimmunologicznym. Zdaniem badaczy,  może działać także jako środek opóźniający starzenie.

Więcej: www.naukawpolsce.pap.pl