Naukowcy: specyficzne bakterie mogą mieć związek z zespołem jelita drażliwego

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 28 listopada 2020 14:40

Bakterie jelitowe z rodzaju Brachyspira mogą mieć związek z zespołem jelita drażliwego (IBS), zwłaszcza jego postacią wywołującą biegunkę - informuje pismo ''Gut''.

Naukowcy: specyficzne bakterie mogą mieć związek z zespołem jelita drażliwego
Odkrycie może zaowocować nowymi lekami dla wielu osób z zespołem jelita drażliwego. Fot. Shutterstock

Odkrycia dokonali naukowcy z uniwersytetu w Goeteborgu. Chociaż wymaga ono jeszcze o potwierdzenia w badaniach na większą skalę, jest nadzieja, że może zaowocować nowymi lekami dla wielu osób z zespołem jelita drażliwego.

Patogenne bakterie Brachyspira zwykle nie występują we florze jelitowej człowieka. Jak wykazali autorzy badań, bakterie ukrywają się pod warstwą śluzu, chroniącą wewnętrzną powierzchnię jelita przed bakteriami kałowymi. Dlatego do ich wykrycia nie wystarczały analizy próbek kału, rutynowo wykorzystywane do badania flory jelitowej. Trzeba było badać białka bakteryjne obecne w śluzie pobranym z jelita drogą biopsji.

Badanie oparto na próbkach pobranych podczas biopsji z okrężnicy 62 pacjentów z IBS i 31 zdrowych ochotników (grupa kontrolna). U dziewiętnastu z 62 pacjentów z IBS (31 proc.) stwierdzono obecność Brachyspiry w jelitach, ale bakteria nie została znaleziona w żadnych próbkach pobranych od zdrowych ochotników. Brachyspira była szczególnie częsta u pacjentów z IBS przebiegającym z biegunką.

- W przeciwieństwie do większości innych bakterii jelitowych, Brachyspira jest w bezpośrednim kontakcie z komórkami i pokrywa ich powierzchnię. Byłam ogromnie zaskoczona, kiedy odkrywaliśmy Brachyspira u coraz większej liczby pacjentów z IBS, ale nie u zdrowych osób. Wiele pytań pozostaje bez odpowiedzi, ale mamy nadzieję, że znaleźliśmy uleczalną przyczynę IBS przynajmniej u niektórych pacjentów - mówi Karolina Sjöberg Jabbar, która uzyskała doktorat w Sahlgrenska Academy, University of Gothenburg i jest pierwszą autorką artykułu.

Na całym świecie od 5 do 10 proc. dorosłej populacji ma objawy odpowiadające IBS. Zespół jelita drażliwego powoduje bóle brzucha i biegunkę, zaparcia lub naprzemiennie napady biegunki i zaparcia. Osoby z łagodnymi postaciami IBS często są w stanie prowadzić całkiem normalne życie, ale jeśli objawy są bardziej nasilone, może to oznaczać poważne pogorszenie jakości życia.

- Badanie sugeruje, że bakterię można znaleźć u około jednej trzeciej osób z IBS. Chcemy sprawdzić czy można to potwierdzić w większym badaniu, a także zamierzamy zbadać, czy i jak Brachyspira powoduje objawy IBS. Nasze odkrycia mogą otworzyć zupełnie nowe możliwości leczenia, a być może nawet wyleczenia niektórych pacjentów z IBS, zwłaszcza tych, którzy mają biegunkę - mówił Magnus Simrén, profesor gastroenterologii na Akademii Sahlgrenska i starszy konsultant w Szpitalu Uniwersyteckim Sahlgrenska.

Wstępne badanie wykazało, że antybiotykoterpia nie wystarcza do usunięcia Brachyspira z jelit pacjentów z IBS.

- Wyglądało na to, że Brachyspira schroniła się w jelitowych komórkach kubkowych, które wydzielają śluz. Może to być nieznany wcześniej sposób przetrwania antybiotykoterapii przez bakterie, co, miejmy nadzieję, może poprawić naszą wiedzę na temat innych infekcji, które są trudne do leczenia - zaznaczyła Sjöberg Jabbar.

Jeśli jednak związek między obecnością Brachyspira a IBS zostanie potwierdzony w bardziej obszernych badaniach, w przyszłości możliwymi terapiami mogą stać się inne schematy antybiotyków, a także probiotyki. Ponieważ badanie pokazuje, że pacjenci z bakterią mają zapalenie jelit przypominające reakcję alergiczną, inne potencjalne opcje leczenia mogą stanowić leki przeciwalergiczne lub zmiany diety. Naukowcy z Uniwersytetu w Goeteborgu planują dalsze badania, aby to wyjaśnić.