Naukowcy: sen umożliwia usunięcie szkód w obrębie DNA

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 18 marca 2019 08:14

Podczas snu dochodzi do pobudzenia chromosomów, które usuwają szkody nagromadzone w DNA w ramach codziennej aktywności - wynika z badania opublikowanego na łamach "Nature Communications".

Naukowcy: sen umożliwia usunięcie szkód w obrębie DNA
FOT. Arch. RZ; zdjęcie ilustracyjne

Według naukowców z Uniwersytetu Bar-Ilan (Izrael) sen jest niezbędny do życia, bo umożliwia utrzymanie jąder komórkowych w dobrej kondycji, co przekłada się na prawidłowe funkcjonowanie mózgu oraz całego organizmu, jak również właściwy przebieg procesu starzenia się.

W trakcie snu pobudzeniu ulegają chromosomy, które naprawiają szkody w obrębie DNA powstałe m.in. na skutek promieniowania, stresu oksydacyjnego czy zwykłej aktywności neuronalnej w stanie czuwania.

Do naprawy szkód w poszczególnych neuronach nie dochodzi podczas okresu czuwania, bo chromosomy są wtedy zbyt powolne. Akumulujące się błędy mogą stanowić zagrożenie dla organizmu, dlatego muszą być usuwane w stanie spoczynku, kiedy do mózgu dociera mniej informacji.

- Można to porównać do dziur powstających w drodze. Drogi ulegają zużyciu w trakcie codziennej eksploatacji, zwłaszcza w godzinach szczytu, dlatego najwygodniej i najefektywniej jest naprawiać je w nocy, kiedy ruch jest najmniejszy - wyjaśnia koordynator badania prof. Lior Appelbaum.

Specjaliści doszli do powyższych wniosków na podstawie obserwacji zmian w DNA i aktywności białek jądrowych w trakcie snu i czuwania w pojedynczych komórkach danio pręgowanego - ryby służącej jako modelowy organizm w badaniach naukowych. Wykorzystali do tego mikroskop o wysokiej rozdzielczości.

- Znaleźliśmy bezpośredni związek przyczynowy pomiędzy snem, dynamiką chromosomów, aktywnością neuronalną oraz powstawaniem i naprawą szkód w DNA a fizjologicznym funkcjonowaniem całego organizmu. Sen daje możliwość redukcji szkód nagromadzonych podczas okresów czuwania w DNA w mózgu - podsumowuje prof. Appelbaum.

Więcej informacji na temat badania można znaleźć pod adresem: