Naukowcy: samokrytyka pomaga w zwalczaniu stresu

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 25 marca 2018 16:09

Analizowanie przeszłych porażek łagodzi napięcie oraz umożliwia osiąganie lepszych wyników podczas wykonywania kolejnych stresujących zadań - wynika z badania zamieszczonego w magazynie "Frontiers in Behavioral Neuroscience".

FOT. Fotolia; zdjęcie ilustacyjne

Na pierwszy rzut oka rozmyślanie o niepowodzeniach może wydawać się niezbyt dobrym sposobem na obniżenie poziomu stresu. Jednak naukowcy z Uniwersytetu Rutgersa, Uniwersytetu Pensylwanii oraz Uniwersytetu Duke'a (USA) wykazali, że zastanawianie się nad porażkami i pisanie o nich może zmniejszać stężenie kortyzolu (hormonu stresu) w organizmie i wpływać na dokonywanie bardziej rozważnych wyborów.

Badacze podzielili ochotników na dwie grupy. Jedną z nich poprosili o opisanie swoich porażek, a drugą o zanotowanie paru słów na temat niezwiązany z codziennym funkcjonowaniem. Następnie uczestnicy wykonywali stresujące zadanie.

Badanie poziomu kortyzolu pokazało, że ochotnicy, którzy skupiali się wcześniej na niepowodzeniach, podczas wykonywania nowego zadania czuli się mniej zestresowani. Stężenie kortyzolu w ich organizmach było tak niskie, jakby wcale nie znajdowali się w stresującej sytuacji.

Ponadto okazało się, że osoby koncentrujące się na porażkach były podczas wykonywania zadania ostrożniejsze, tzn. dokonywały bardziej przemyślanych wyborów, co w konsekwencji przekładało się na osiąganie lepszych rezultatów.

- Wyniki naszego badania sugerują, że pisanie i krytyczne myślenie o przeszłych niepowodzeniach sprawia, że człowiek staje się bardziej przygotowany - fizjologicznie i poznawczo - na podejmowanie nowych wyzwań" - zauważa współautorka pracy Brynne DiMenichi.

O szczegółach badania można przeczytać pod adresem:
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnbeh.2018.00045/full

 

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum