Naukowcy przejrzeli genomy raka płuc i czerniaka

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 17 grudnia 2009 20:31

Brytyjskim naukowcom udało się zbadać zmiany jakie zachodzą w materiale genetycznym raka płuc i skóry podczas rozwoju tych nowotworów.

Naukowcy przejrzeli genomy raka płuc i czerniaka

Wszystkie komórki nowotworowe posiadają mutacje, które nie są dziedziczne, ale gromadzą się w ich materiale genetycznym przez okres rozwoju choroby. Ich genom jest kształtowany poprzez kolejne mutacje DNA oraz jego naprawę.

Zespół naukowców z Wellcome Trust Sanger Institute w Cambridge pod kierownictwem Mike Strattona zbadał sekwencję genomu hodowanych w laboratorium komórek raka skóry (czerniaka) pobranych z guza 43-letniego mężczyzny.

Badacze zaobserwowali między innymi liczne mutacje będące skutkiem uszkodzenia DNA pod wpływem działania promieniowania ultrafioletowego, które jest dobrze znanym czynnikiem ryzyka rozwoju czerniaka. W ramach drugiego projektu naukowego, grupa Mike Strattona analizowała sekwencję genomu komórek raka płuc hodowanych w warunkach laboratoryjnych. Badacze stwierdzili w ich DNA między innymi obecność charakterystycznych mutacji będących skutkiem działania związków rakotwórczych obecnych w dymie tytoniowym.

W przypadku obydwu rodzajów nowotworów naukowcy zaobserwowali działanie komórkowych mechanizmów naprawy DNA, chociaż nie były one w pełni sprawne ani skuteczne.

Wyniki badań zostały opublikowane w najnowszym numerze czasopisma „Nature”.