Naukowcy: osobom uzależnionym od alkoholu brakuje enzymu

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 02 września 2016 12:30

Choroba alkoholowa wiąże się z zahamowaniem produkcji enzymu, który na co dzień bierze udział w kontroli impulsywnego zachowania - zawiadamiają naukowcy na łamach czasopisma "Molecular Psychiatry".

Naukowcy: osobom uzależnionym od alkoholu brakuje enzymu
Według badaczy zwierzęta uzależnione od alkoholu charakteryzują się nieprawidłowościami w obrębie wytwarzania enzymu PRDM2 w komórkach nerwowych płata czołowego mózgu. Fot. PTWP

Podczas eksperymentów na szczurach badacze z Uniwersytetu Linköping (Szwecja) oraz Uniwersytetu Miami (USA) odkryli, że zwierzęta uzależnione od alkoholu charakteryzują się nieprawidłowościami w obrębie wytwarzania enzymu PRDM2 w komórkach nerwowych płata czołowego mózgu.

Niedobór enzymu PRDM2 sprawia, że gryzonie nie są w stanie kontrolować swoich impulsów i kontynuują picie alkoholu nawet wtedy, gdy przestaje być to dla nich przyjemne.

- PRDM2 reguluje ekspresję kilku genów potrzebnych do zachowania efektywnej sygnalizacji pomiędzy neuronami. Gdy enzymu jest zbyt mało, w rejonie komórek odpowiedzialnych za hamowanie impulsów sygnały przestają być przekazywane - tłumaczy koordynator badania prof. Markus Heilig.

Zdaniem naukowców deficyt enzymu PRDM2 ponosi winę za niemożność powstrzymania się od spełniania chwilowych zachcianek i przewidywania długoterminowych konsekwencji swoich działań. Osoby z niedoborem PRDM2 są impulsywne, podatne na natychmiastową gratyfikację i wrażliwe na wpływ negatywnych czynników (np. stresu). To sprawia, że raz po raz znów wpadają w sidła nałogu.

Pracownicy uniwersytetu zaobserwowali, że usunięcie enzymu PRDM2 z płata czołowego mózgu wywołuje utratę kontroli nad impulsami także u szczurów, które na co dzień nie wykazują objawów uzależnienia od alkoholu.

- Widzimy, że pojedyncza manipulacja na poziomie molekularnym może prowadzić do pojawienia się symptomów uzależnienia. Teraz, gdy zaczynamy rozumieć, jak to się dzieje, będziemy mogli w tej sprawie zainterweniować - mówi prof. Heilig.