Naukowcy: oliwa z oliwek może zapobiegać rakowi mózgu?

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 05 czerwca 2017 14:34

Związek znajdujący się w oliwie z oliwek bierze udział w procesach, które mogą zapobiegać rozwojowi raka mózgu i prowadzić do spowolnienia już istniejącej choroby - donoszą naukowcy z Edynburga na łamach pisma "Journal of Molecular Biology".

Naukowcy: oliwa z oliwek może zapobiegać rakowi mózgu?
FOT. Rodrigo Nuno Bragança da Cunha/Wikimedia Commons

Zespół dr. Gracjana Michlewskiego z Wydziału Nauk Biologicznych Uniwersytetu w Edynburgu analizował wpływ kwasu oleinowego, czyli podstawowego składnika oliwy z oliwek, na aktywność zlokalizowanej w komórkach mózgu cząstki miR-7, o której wiadomo, że ma zdolność do hamowania rozrostu guzów nowotworowych poprzez ograniczanie ich żywotności i inwazyjności. Eksperymenty prowadzono na ludzkich liniach komórkowych.

Okazało się, że kwas oleinowy ma pozytywny wpływ na aktywność miR-7, gdyż zapobiega powstawaniu białka komórkowego zwanego MSI2, które jest inhibitorem miR-7. - W ten właśnie sposób przejawia się antynowotworowe działanie oliwy z oliwek - wyjaśnia dr Michlewski.

Jak dodaje, jest zbyt wcześnie, aby stwierdzić z całą pewnością, że spożywanie oliwy chroni przed wystąpieniem raka mózgu, jednak opisane odkrycie wskazuje, iż warto podążyć tym tropem.

- Choć nie możemy jeszcze powiedzieć, że dieta bogata w oliwa z oliwek sprawi, iż unikniemy raka, to jednak nasze odkrycie pokazuje, że kwas oleinowy wspiera produkcję substancji hamujących rozwój guza, co może mieć wpływ na zdrowie mózgu - zaznacza badacz.

Więcej informacji na temat badania jest dostępnych na stronie: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0022283617301997