Naukowcy odkryli geny, które chronią przed otyłością. To szansa na nowe terapie w leczeniu otyłości

Autor: oprac. KM • Źródło: PAP06 lipca 2021 18:20

Naukowcy odkryli, że połowiczna dezaktywacja genu GPR75 prowadzi do mniejszego przyrostu masy ciała. Opisali swoje odkrycia w czasopiśmie naukowym Science.

Odkrycia mogą przyczynić się do opracowania nowych terapii mogących ułatwić kontrolę masy ciała. Fot. Shutterstock
  • Naukowcy znaleźli kilka wariantów genetycznych mających wpływ na masę ciała
  • Wśród nich znaleźli wariant GPR75,  którego połowiczna dezaktywacja zmniejsza przyrost masy ciała
  • Odkrycia mogą przyczynić się do powstania nowych terapii otyłości, także lekowych

Prowadzone wcześniej badania wykazały, że otyłość jest bardziej skomplikowana, niż mogłoby się to wydawać na pierwszy rzut oka. Choć na masę ciała i jej przyrost składa się dużo czynników, m.in. nieodpowiednia dieta i brak ruchu - prawdą jest też, że niektórzy ludzie są bardziej podatni na przybieranie na wadze. W ramach nowego badania naukowcy przyjrzeli się różnicom genetycznym pomiędzy ludźmi, które mogłyby wyjaśniać różnice w przybieraniu na wadze.

16 wariantów genów mających związek z prawidłową wagą

Badacze poddali sekwencjonowaniu eksomów ponad 640 tys. mieszkańców Meksyku, USA i Wielkiej Brytanii. Eksom to zbiór wszystkich eksonów w komórce, tkance, narządzie lub organizmie, a eksony, inaczej sekwencje kodujące, to odcinki genów kodujących sekwencje aminokwasów w cząsteczkach białek. Sekwencjonowanie eksomu wykorzystywane jest głównie w diagnostyce chorób i zaburzeń oraz w badaniach naukowych.

Dzięki tej metodzie naukowcom udało się znaleźć 16 wariantów, które - ich zdaniem - są powiązane z utrzymaniem prawidłowej wagi. Dodatkowo okazało się, że do ekspresji wszystkich tych genów dochodzi w podwzgórzu - obszarze w mózgu odpowiedzialnym za łaknienie i metabolizm.

Czytaj więcej: Leczenie otyłości. "To najbardziej marginalizowana choroba". Rozpoznanie? "Dopiero po próchnicy zębów"

Dezaktywacja genu GPR75 a prawidłowa waga?

Największą uwagę badaczy przykuł wariant genu GPR75. Badani, u których zauważono mutację powodującą nieaktywność jednej z kopii genu, wykazywali średnio o 5,3 kilograma mniejszą wagę, niż osoby, u których aktywne były obie kopie. Według badaczy osoby te miały również 50 proc. mniej szans na przybranie na wadze.

Czytaj także: Leczenie otyłości. Prof. Major: "Otyłości nie da się wyleczyć przez operację żołądka. Bo to nie jest choroba żołądka" ROZMOWA

Aby potwierdzić odkrycie, zespół badaczy powtórzył eksperyment na myszach, porównując dwie grupy gryzoni z aktywnym i nieaktywnym wariantem genu GPR75. Obie grupy karmiono tymi samymi, wysokotłuszczowymi posiłkami. Badanie wykazało, że myszy z w pełni aktywnym wariantem genu GPR75 miały tendencję do większego przybierania na wadze - średnio ok. 44 proc.

Badacze zaznaczają, że ich odkrycia mogą przyczynić się do opracowania nowych terapii, w tym lekowych, mogących pomóc ludziom w kontroli masy ciała.

Więcej - w publikacji źródłowej https://science.sciencemag.org/content/373/6550/30.