Naukowcy: oczy wysyłają do mózgu więcej sygnałów niż przypuszczano

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 10 maja 2020 20:35

Neurony siatkówki oka wysyłają do mózgu nie tylko sygnały pobudzające - jak do tej pory uważano - ale również hamujące, regulując w ten sposób niektóre podświadome zachowania - czytamy na łamach "Science".

Sygnały hamujące zapobiegają rozregulowaniu zegara okołodobowego w reakcji na przyćmione światło i zwężaniu się źrenic w słabym oświetleniu. Fot. Archiwum

Do tej pory sądzono, że komórki nerwowe występujące w siatkówce oka komunikują się z mózgiem tylko poprzez sygnały, które pobudzają inne neurony do działania (zwiększają ich potencjał czynnościowy).

Naukowcy z Uniwersytetu Northwestern (USA) wykazali jednak, że neurony siatkówki oka wysyłają do mózgu również sygnały hamujące, a sygnały te, dzięki zmniejszeniu potencjału czynnościowego innych neuronów, pomagają kontrolować rytm okołodobowy i regulować ilość światła docierającego do oczu.

- Owe sygnały hamujące zapobiegają rozregulowaniu zegara okołodobowego w reakcji na przyćmione światło i zwężaniu się źrenic w słabym oświetleniu. Oba te zjawiska spełniają adaptacyjną rolę w codziennym funkcjonowaniu i umożliwiają właściwe widzenie - komentuje koordynatorka badania dr Tiffany Schmidt.

Gdy specjaliści zablokowali u myszy neurony wysyłające sygnały hamujące, zauważyli, że ich rytm okołodobowy stał się bardziej podatny na modyfikacje. Już niewielka zmiana natężenia światła wywoływała u nich rozregulowanie zegara biologicznego. Gdyby miało to miejsce w codziennym życiu, zwierzęta nie mogłyby normalnie funkcjonować.

Naukowcy zaobserwowali też, iż myszy z zablokowanymi sygnałami hamującymi były generalnie bardziej wrażliwe na światło.

- Uważamy, że wyniki naszego badania pomogą zrozumieć, dlaczego nasze oczy są tak niezwykle wrażliwe na światło, a nasze podświadome zachowania - stosunkowo niewrażliwe - mówi dr Schmidt.

O badaniu można przeczytać na stronie: https://science.sciencemag.org/content/368/6490/527.