Naukowcy: o rozwoju raka okrężnicy decyduje jego mikrośrodowisko

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 26 kwietnia 2010 11:17

Mikrośrodowisko raka okrężnicy wpływa na zachowanie komórek macierzystych tego nowotworu.

Modyfikacja oddziaływań komórek raka i ich najbliższego otoczenia może stać się nową metodą leczenia nowotworu jelita grubego.

Odkrycie holenderskich naukowców, o którym poinformowali na łamach pisma „Nature Cell Biology” wskazuje, że oddziaływanie między komórkami macierzystymi raka, a ich bezpośrednim otoczeniem może stać się celem terapii raka jelita grubego.

Większość komórek tworzących guz nowotworowy różnicuje i traci swój potencjał nowotworzenia, ale część z nich – nazywana komórkami macierzystymi raka – stanowi stale odnawiającą się populację zachowującą stan niezróżnicowania.

Jan Paul Medema z Uniwersytetu w Amsterdamie wraz z kolegami odkrył, że otoczenie komórek macierzystych raka okrężnicy ma wpływ na podtrzymanie aktywności sygnalizacji Wnt w tych komórkach. Ścieżka sygnałowa Wnt jest bardzo ważna dla podtrzymania potencjału nowotworzenia i samoodnawiania tej puli komórek.

Ponadto naukowcy zaobserwowali, że zróżnicowane komórki raka, które utraciły już możliwość tworzenia guzów mogą ten potencjał odzyskać po stymulacji różnymi czynnikami takimi jak np. czynnik wzrostu hepatocytów (HGF), wydzielanymi przez mikrośrodowisko.

Zdaniem specjalistów, modyfikacja oddziaływań komórek raka i ich najbliższego otoczenia może stać się nową metodą leczenia nowotworu jelita grubego.