Naukowcy: białko, które wspomaga serce

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 11 czerwca 2011 19:32

Mały peptyd o nazwie tymozyna beta-4 wspomaga powstawanie nowych komórek mięśnia sercowego (kardiomiocytów) po zawale serca -informują naukowcy z Wielkiej Brytanii na łamach pisma "Nature".

Naukowcy: białko, które wspomaga serce

Ich odkrycie dowodzi, że komórki macierzyste obecne w zewnętrznej warstwie serca mogą różnicować się w kardiomiocyty po uszkodzeniu mięśnia sercowego.

W swojej najnowszej pracy Paul Riley wraz z kolegami z University College London wykazał, że tyrozyna beta-4 aktywuje komórki macierzyste obecne w zewnętrznej warstwie serca (tzw. epikardium) do różnicowania w komórki mięśnia sercowego.

Nowopowstałe kardiomiocyty współdziałają z istniejącymi komórkami mięśnia sercowego i mogą zastąpić uszkodzoną tkankę po zawale serca. Autorzy pracy mają nadzieję, że ich odkrycie przyczyni się do wykorzystania opisanych przez nich komórek w terapii choroby niedokrwiennej serca.

Jednym z największych wyzwań medycyny regeneracyjnej układu sercowonaczyniowego jest znalezienie odpowiedniego źródła komórek, które mogą dać początek kardiomiocytom. Tymozyna beta-4 to białka, o którym już ze wcześniejszych badań wiadomo, że pomaga w powstawaniu naczyń krwionośnych i poprawia pracę serca po jego uszkodzeniu.