Naukowcy: bakteria zwalcza inne używając wirusa. Jak wykorzystać to odkrycie?

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 27 kwietnia 2019 11:12

Bakterie potrafią wykorzystać wirusa oraz wirusowe białko do zwalczania konkurentów – informuje pismo „Cell Reports”.

Naukowcy: bakteria zwalcza inne używając wirusa. Jak wykorzystać to odkrycie?
Na przykład w komórce nieszkodliwej bakterii jelitowej E. coli uwięzionych jest aż dziewięć wirusów. Fot. archiwum

Naukowcy z międzynarodowego zespołu pod kierownictwem prof. Thomasa Wooda z Penn State University zwrócili uwagę na lukę pomiędzy koloniami dwóch szczepów bakterii, które przemieszczają się po pożywce agarowej dzięki ruchomym wiciom.

Profesorowi Woodowi widok ten skojarzył się z odkryciem penicyliny przez Aleksandra Fleminga, który w latach 20. XX wieku zauważył, że bakterie nie rozwijały się w pobliżu kolonii grzyba.

Jak wykazały dalsze badania, luka pomiędzy koloniami spowodowana była zabójczym działaniem wirusa SW1, którego nosicielem był tylko jeden szczep bakterii.

Okazało się, że szczep - nosiciel wykorzystywał "swojego" wirusa do zwalczania konkurencji. Poza tym przenoszące wirusa bakterie były w lepszej kondycji i nie ginęły tak często, jak pozbawione wirusa. Tego rodzaju owocna współpraca z SW1 była możliwa dzięki wykorzystywanemu przez bakterie białku, które pochodziło od innego wirusa sprzed milionów lat.

Jak wyjaśnia prof. Wood, niekiedy wirus wnika do komórki i ukrywa się w chromosomie do czasu, aż jest gotowy zaatakować i zniszczyć komórkę. Jednak przypadkowe mutacje czasami sprawiają, że wirus więźnie w chromosomie i nie może się z niego wydostać, aby zaatakować.

Na przykład w komórce nieszkodliwej bakterii jelitowej E. coli uwięzionych jest aż dziewięć wirusów. Aby E. coli mogła wykorzystać wirusa SW1 przeciwko innym bakteriom, potrzebne jest białko YfdM, wytwarzane pod wpływem wirusa, który utknął w chromosomie E.coli miliony lat temu.

Dodatkową korzyścią z wirusa jest możliwość wykorzystania go jako identyfikatora. Chociaż o bakteriach często myśli się jako o wolno żyjących komórkach, mogą one żerować działając jako grupy. W takiej sytuacji bardzo ważna jest możliwość odróżnienia "swoich" od "obcych". Jak ustalono wcześniej, jednym ze sposobów jest wydzielanie sygnałów chemicznych. Jednak można także używać wirusów, aby odróżnić się od bakterii blisko spokrewnionych.

Jeśli bakteria nie wykryje wirusa u innej bakterii, identyfikuje ją, jako konkurenta i uwalnia wirusa, by się jej pozbyć. Chociaż szczegóły tego procesu nie zostały jak dotąd wyjaśnione, zdaniem autorów uzyskane wyniki mogą w przyszłości znaleźć zastosowanie w badaniach naukowych oraz leczeniu infekcji.

PAP - Paweł Wernicki