Największe bolączki polskiego pacjenta: jakość wyżywienia, skąpe informacje o lekach i kolejki

Autor: Jacek Wykowski/Rynek Zdrowia • • 04 października 2019 05:55

Jedynie 18 proc. badanych pozytywnie ocenia opiekę zdrowotną w Polsce, w tym tylko 2 proc. bardzo pozytywnie. Najczęściej krytykowana jest jakość wyżywienia, następnie niezrozumiałe informowanie o ryzykach związanych z lekami i w końcu czas oczekiwania na przyjęcie i konsultację - wynika z raportu Siemens Healthineers "Doświadczenia pacjenta w Polsce".

Największe bolączki polskiego pacjenta: jakość wyżywienia, skąpe informacje o lekach i kolejki
Fot. Jacek Wykowski

W opublikowanym właśnie raporcie badawczym, który zaprezentowano w czwartek (3 października) w Warszawie, dokonano pogłębionej analizy i oceny systemu ochrony zdrowia z punktu widzenia jego użytkowników: pacjentów i ich opiekunów. O doświadczenia związane z usługami zdrowotnymi zapytano prawie dwa tysiące osób. Ocenie zostały poddane szpitale, AOS i POZ.

Na podstawie badań ilościowych i jakościowych autorzy raportu ustalili, co w polskim systemie lecznictwa boli pacjentów, a co zasługuje na ich pochwałę. - To pierwsze spojrzenie, "helikopterowe", dopiero chcemy zacząć na ten temat dyskusję - powiedział autor badania, Piotr Kuskowski, dyrektor ds. komunikacji polskiego oddziału Siemens Healthineers.

Tylko co 50. pacjent bardzo pozytywnie o ochronie zdrowia
Jedynie 18 proc. badanych pozytywnie ocenia opiekę zdrowotną w Polsce, w tym tylko 2 proc. bardzo pozytywnie. Aż 39 proc. pacjentów uważa, iż polska opieka zdrowotna jest zła lub bardzo zła.

Spośród trzech najgorzej ocenionych czynników na czele uplasowała się jakość wyżywienia (dla 48 proc. pacjentów lecznictwa szpitalnego było to złe doświadczenie), następnie zrozumiałe informowanie o ryzykach związanych z lekami (złe doświadczenia dla 31 proc. pacjentów lecznictwa otwartego i 38 proc. zamkniętego) oraz czas oczekiwania na przyjęcie i konsultację (w lecznictwie otwartym 28 proc. było niezadowolonych, w szpitalach - 30 proc.).

Na złe doświadczenia w szpitalach wskazywało 36 proc. chorych, w AOS 29 proc., a w POZ 25 proc. Ostatnia wizyta lub pobyt w placówce ochrony zdrowia przebiegły w pełni satysfakcjonująco dla 37 proc. użytkowników POZ, 32 proc. AOS i tylko 26 proc. w przypadku szpitali.

Są powody do narzekania
20 proc. pacjentów szpitali wskazywało, że personel medyczny nie interesował się poziomem ich bólu.

Negatywne doświadczenia pacjenci wiążą także z brakiem empatii i zainteresowania ich stanem emocjonalnym ze strony personelu medycznego. W pogłębionych wywiadach padało często w odniesieniu do lekarzy i pielęgniarek słowo „znieczulica”. Aż 31 proc. pacjentów i opiekunów uważa, że personel medyczny szpitala nie interesował się ich stanem emocjonalnym, zaś 32 proc. wskazywało na brak wsparcia emocjonalnego.

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum