Zdaniem specjalistów z Carolina Medical Center krzesło, na którym siedzimy powinno mieć możliwość regulacji wysokości, poziomu siedziska oraz pochylenia oparcia. Najlepiej, by było mobilne (na kółkach), wygodne i stabilne. Podłokietników nie powinno się ustawiać za wysoko, bo ramiona są wtedy wypychane do góry. Najlepsze natomiast jest siedzenie tzw. aktywne, tj. bez podpórek - z zachowaniem naturalnych krzywizn kręgosłupa, przy pracujących mięśniach.

Dla dobra kręgosłupa również spać powinniśmy w odpowiedniej pozycji. Niewłaściwe ułożenie ciała w trakcie nocnego wypoczynku jest źródłem wielu problemów z kręgosłupem, jak na przykład spanie na brzuchu ze skręconą na bok głową. - Taka pozycja może wywoływać poranne bóle i zawroty głowy, sztywność i bolesność szyi. Gdy lubimy spać na brzuchu, zwróćmy uwagę na wysokość poduszki: powinna być płaska. Zbyt wysoka będzie ustawiała kręgosłup szyjny w wyproście, co może zaostrzać dolegliwości - komentuje cytowana w informacji prasowej mówi Edyta Cybula, fizjoterapeutka z Carolina Medical Center.

Eksperci podkreślają, że nocą kręgosłup powinien odpoczywać w pozycji neutralnej, naturalnie wygiętej. Pomoże w tym odpowiednio dobrany materac, który nie może być ani za twardy, ani za miękki, taki, który będzie uginał się pod ciężarem ciała o ok. trzy centymetry.

Przy zbyt twardym materacu naturalne krzywizny ciała pozbawione są punktu podparcia, tłumaczą specjaliści w informacji prasowej. A podczas snu na boku wystające elementy kostne, takie jak ramię czy biodro, odciskają się jak na desce. Z kolei zbyt miękki materac powoduje zapadanie się miednicy, a efektem są dolegliwości w odcinku lędźwiowym kręgosłupa.

Specjaliści zwracają uwagę na jeszcze jeden problem - syndrom określany jako "SMS-owa szyja". Wielogodzinne pochylanie się nad ekranem telefonu może prowadzić do zmian zwyrodnieniowych w obrębie kręgosłupa szyjnego. Głowa dorosłego człowieka waży około 5,5 kg. Już przy 15-stopniowym nachyleniu głowy nacisk na kark wynosi aż 12 kg, a przy maksymalnym - nawet 30 kg. Dlatego z powodu ciągłego pochylania się nad ekranem zaczyna boleć szyja.

 - Ograniczmy czas spędzany nad telefonem. W trakcie korzystania z niego trzymajmy urządzenie na wysokości wzroku, dzięki czemu nie będziemy pochylać szyi do przodu - podkreśla lekarz z kliniki Carolina Medical Center Przemysław Rychtik. Konieczne jest też unikanie jednostajnej pozycji przez dłuższy czas. - Róbmy regularne przerwy, minimum pięciominutowe co 20-30 minut. Ciekawą alternatywą może być korzystanie z aplikacji, które pozwalają na używanie telefonu za pośrednictwem komputera stacjonarnego. Możemy wtedy odpowiednio ustawić ekran oraz mieć swobodny dostęp do klawiatury, co pozwala utrzymać znacznie bardziej ergonomiczną pozycję ciała - podsumowuje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.