EMA o rzadkich skutkach ubocznych szczepionek Pfizer i Moderna - oba dotyczą serca

Autor: oprac. KG • Źródło: PAP09 lipca 2021 06:50

Europejska Agencja Leków stwierdziła, że zapalenie mięśnia sercowego i zapalenie osierdzia może wystąpić w bardzo rzadkich przypadkach po szczepieniu szczepionkami firm Pfizer/BioNTech i Moderna.

Fot. Sylwia Mierzewska/UCJ (zdjęcie ilustracyjne)
  • Zapalenie mięśnia sercowego i zapalenie osierdzia to stany zapalne serca
  • Badanie EMA obejmowało przegląd 145 przypadków zapalenia mięśnia sercowego wśród osób, które otrzymały szczepionkę Pfizer/BioNTech oraz 19 przypadków wśród osób, które otrzymały Modernę
  • EMA zaleca wymienienie zapalenia mięśnia sercowego i osierdzia jako nowych działań niepożądanych w drukach informacyjnych szczepionek Pfizer i Moderna

Objawy stanów zapalnych serca - zapalenie mięśnia sercowego i zapalenia osierdzia - mogą się różnić, ale często obejmują duszność, przyspieszone bicie serca, które może być nieregularne (kołatanie serca) i ból w klatce piersiowej.

EMA zbadało przypadki zapalenia mięśnia sercowego i osierdzia

Badanie EMA obejmowało dogłębny przegląd 145 przypadków zapalenia mięśnia sercowego wśród osób, które otrzymały Comirnaty (szczepionka Pfizer/BioNTech ) i 19 przypadków wśród osób, które otrzymały Modernę.

EMA dokonała również przeglądu raportów o 138 przypadkach zapalenia osierdzia po zastosowaniu preparatu Comirnaty i 19 przypadkach po zastosowaniu preparatu Moderna.

Do dnia 31 maja 2021 r. w Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) podano około 177 milionów dawek Comirnaty i 20 milionów dawek Moderna.

EMA stwierdziła, że przypadki te wystąpiły głównie w ciągu 14 dni po szczepieniu, częściej po drugiej dawce i u "młodszych dorosłych mężczyzn".

Pięć przypadków, które miały miejsce w EOG, zakończyło się śmiercią.

Korzyści ze szczepionek dalej przewyższają, ale trzeba zwracać uwagę na te objawy

Pracownicy służby zdrowia powinni zwracać uwagę na oznaki i objawy zapalenia mięśnia sercowego i zapalenia osierdzia. Powinni poinformować osoby otrzymujące te szczepionki, aby natychmiast zwróciły się o pomoc lekarską, jeśli wystąpią objawy wskazujące na zapalenie mięśnia sercowego lub zapalenie osierdzia.

W chwili obecnej nie można było ustalić związku przyczynowego z zapaleniem mięśnia sercowego lub zapaleniem osierdzia w przypadku dwóch innych szczepionek przeciw Covid-19 dopuszczonych do obrotu w EOG.

EMA ponownie poinformowała, że korzyści płynące ze wszystkich dopuszczonych szczepionek nadal przewyższają ryzyko zachorowania na COVID-19 i związanych z tym powikłań.

 

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum